Marketing Afiliacyjny dla twojej firmy część 1: Programy partnerskie

Podstawowe informacje dotyczące twojego Programu Partnerskiego

Nie ma wątpliwości co do tego, że większość firm online powie „Słyszeliśmy o marketingu afiliacyjnym i wiemy, że płacenie partnerom za generowanie nowych klientów jest świetnym sposobem na zwiększenie swoich przychodów, ale nie mamy pojęcia od czego zacząć”. Jeśli i ty wypowiedziałeś te słowa, informacje znalezione na Afiliotece pomogą ci w poznaniu podstaw marketingu afiliacyjnego, a także dowiesz się w jaki sposób zbudować odnoszący sukces program partnerski. Nie musisz kupować książek, uczestniczyć w specjalnych kursach, wystarczy wiedza jaką dzielimy się z tobą na naszym blogu, abyś mógł zacząć swoją przygodę z marketingiem afiliacyjnym.

Post ten skierowany jest do osób, którzy nie posiadają jeszcze wiedzy w tej tematyce, zatem jeśli prowadzisz już swój program partnerski lub masz ponadroczne doświadczenie w branży polecamy ci inne wiadomości na Afiliotece, które pomogą ci uskuteczniać swoje dalsze działania.

Zaczniemy od przedstawienia najbardziej podstawowych pojęć w marketingu afiliacyjnym. Korzyści jakie z niego płyną, jaki rodzaj sprzedaży będziesz generować, jakich potrzebujesz do tego narzędzi, kim są główni gracze w branży, a także przedstawimy przykłady, które uzmysłowią ci w jaki sposób to wszystko funkcjonuje.

Co czyni marketing afiliacyjny wyjątkowym?

Internet daje ludziom nieograniczone możliwości odniesienia sukcesu. Jeżeli posiadasz (lub znasz kogoś kto posiada) produkt na sprzedaż, oferuje usługi lub stronę internetową na której jest duży ruch, Internet jest w stanie zapewnić maksymalną skuteczność reklamową bez obciążania twojego budżetu reklamowego. Konfiguracja własnego programu partnerskiego daje ci możliwość kontrolowania swojej własnej niszy w obrębie marketingu online. Programy partnerskie dają Reklamodawcom możliwość zaspokojenia potrzeb  marketerów internetowych, przekładając pracę na zyski i sprzedaż. Każdy, kto posiada odpowiednie narzędzia i wiedzę, jest w stanie stworzyć swój własny program partnerski i zacząć zwiększać swoje przychody.

Jakich korzyści mogę oczekiwać?

Korzyści! Te związane z utworzeniem swojego własnego programu partnerskiego są ogromne. Za pomocą programu, możesz zwiększyć swoją sprzedaż płacąc wyłącznie za wyniki. Będziesz współpracować z sieciami partnerskimi i/lub bezpośrednio z Wydawcami ustalając warunki swojej oferty. Ustawisz lokalizację oferty (URL), płatności, dzienne, tygodniowe lub miesięczne wartości progowe, zatwierdzone źródła ruchu, wymagania kreatywne (bandery) i najlepsze ze wszystkich – płacisz za sprzedaż lub leady, które wygenerowane zostały w twoim imieniu! Tak, to wszystko prawda!

Najwyraźniej jesteś zainteresowany potencjalnym przychodem, racja?

A kto nie jest? Możliwości są nieograniczone w programach partnerskich. Jak długo masz zapas produktów do dalszego rozwoju i podejmujesz właściwe decyzje w budowie relacji ze swoimi Wydawcami, twoje zyski będą rosły. Wszystko co musisz zrobić to wspinać się coraz wyżej, od jednego zarobionego dolara, do tysięcy, a tysięcy do milionów. Wiele programów partnerskich, które dziś odniosły sukces początkowo zarabiało niecałego dolara przez pierwszy rok, ale wszystko zależy od oferty (produktu/usługi), w niektórych przypadkach zyski wzrastają znacznie szybciej.

Wszystko to brzmi świetnie, ale jakich narzędzi potrzebujesz?

Jeśli jesteś właścicielem firmy internetowej najprawdopodobniej posiadasz już większość potrzebnych narzędzi. Wszystko czego potrzebujesz to sposób umożliwiający sprzedaż twoich produktów online, strona, koszyk zakupowy, itp., a także partnerskie oprogramowanie śledzące, które potrzebne będzie przy zarządzaniu twoim programem partnerskim.

Kim są główni gracze marketingu afiliacyjnego?

– Użytkownik: jest klientem. Kliencie dokonują zakupów online, wypełniają twoje badania internetowe, rejestrują się do korzystania z twoich usług, itp. Czasem określani mianem odwiedzających, ruchu lub grupy docelowej.

Reklamodawca: jest to sprzedawca lub Merchant. To oni poszukują użytkowników i ruchu adekwatnego do ich produktów/usług, których zdobycie skutkować będzie uzyskanymi leadami lub sprzedażą.

– Wydawca: partner, wydawca. To oni posiadają odpowiednie strony internetowe lub źródła ruchu twojej grupy docelowej i generują zyski promując oferty Reklamodawców (produkty/usługi) i otrzymują prowizję za wygenerowaną konwersję.

– Sieć Afiliacyjna: jest łącznikiem w relacjach. Sieć afiliacyjna działa jako broker reklamodawców, prawie jak agencja dla marketingu afiliacyjnego. Sieci partnerskie rekrutują wydawców do promocji produktów i/lub usług. Sieć specjalizuje się w znajdywaniu i zarządzaniu zarówno Reklamodawcami i Wydawcami, dzięki czemu Reklamodawcy mogą skupić się na swoich produktach, a Wydawcy na ich publikowaniu w Internecie i promocji ofert.

Wydaje się to proste, ale w jaki sposób gracze ci odnoszą się do siebie?

Dobre pytanie. Reklamodawcy mają produkty/usługi i chcą uzyskać rozgłos za pomocą dotarcia do jak największej ilości osób w obrębie grupy docelowej. Sieć Afiliacyjna odgrywa tutaj rolę mediatora miedzy Wydawcami, a Reklamodawcami. Rekrutuje Wydawców i Reklamodawców, śledzi ich działania, organizuje płatności i pomaga Wydawcom w ustawieniu potrzebnych linków na ich stronach. Wydawcy pracują jako reprezentanci Sieci Afiliacyjnych. Zajmują się promocją produktów/usług Reklamodawców w zamian za płatności w postaci prowizji od sprzedaży lub leadów będących wynikiem ich pracy.

Jesteś gotowy. Czas na więcej szczegółów dotyczących programów partnerskich!

Małe firmy zainteresowane dodaniem marketingu afiliacyjnego do swoich kampanii reklamowych w Internecie mogą stworzyć własne programy partnerskie do zwiększenia sprzedaży i leadów. Firma stworzy program za pośrednictwem swojej strony. Ustawi wszystkie aspekty swojego programu partnerskiego za pomocą oprogramowania śledzącego i poda wszystkie szczegóły wraz z adresem URL oferty. Programy partnerskie stworzą śledzące linki, które będą zawierały wiele różnych informacji w tym: numer identyfikacyjny Wydawcy, ofertę oraz adres URL oferty Reklamodawcy.

Specjalny plik związany z konwersją tzw. conversion pixel wygenerowany jest przez oprogramowanie śledzące programu i zostaje umieszczony na stronie potwierdzenia Sieci. Umieszczenie pixel’a na stronie potwierdzenia pozwala Wydawcom na otrzymanie wypłat za sprzedaż, którą wygenerowali. Następnie Wydawcy publikują treść na swojej stronie i umieszczają w niej link na który może kliknąć potencjalny klient. Kiedy użytkownik kliknie na link, wtedy oprogramowanie śledzące rejestruje go, a śledzący URL pozwoli określić, który z Wydawców przekierował użytkownika na stronę oferty Reklamodawcy (pamiętaj, że program partnerski jest także Reklamodawcą w tym scenariuszu). Program śledzi sprzedaż wykorzystując pliki cookie* zawierające te same numery identyfikacyjne (jak wymienione wyżej) obserwując, który z Wydawców przekierował użytkownika. Program partnerski opłaca Wydawców za każdy lead i sprzedaż wygenerowaną w jego imieniu. Poniżej znajduje się prosty diagram, który może ułatwić ci zrozumienie tych koncepcji działania.

* Istnieje kilka różnych sposobów śledzenia użytkowników, ale ciasteczka śledzące są najprostszą i najbardziej powszechną metodą.

Pora przedstawić wszystkie te informacje na przykładzie

Oto przykład ilustrujący działanie modelu program partnerskiego. Wyobraź sobie, że WidgetWorld jest sprzedawcą widgetów drogą online. Będą postrzegani jako Reklamodawca, ponieważ poszukują nowych sposobów dotarcia do klientów, którzy zakupią na ich stronie widgety. WidgetWorld poszukiwała nowych sposobów na generowanie leadów i zwiększenia sprzedaży. Mają nieduży budżet reklamowy i muszą znaleźć rozwiązania, które skupiają się na wynikach. Załóżmy, że WudgetWorld czyta podobne blogi tematyczne i decyduje się na założenie własnego programu partnerskiego. WidgetWorld rekrutuje wyspecjalizowanych Wydawców, którzy mają dostęp do wysokiej jakości użytkowników związanych z produktem poprzez własne strony internetowe. Wydawcy ci spełniają funkcję bramy przepuszczającej wyłącznie użytkowników ściśle związanych z tematem, będących grupą docelową firmy odsyłając ich do strony Reklamodawcy, gdzie mogą zgodnie z intencją zakupić widgety. Najlepsze w tym wszystkim jest to, że WidgetWorld będzie musiał zapłacić wyłącznie tym, którzy faktycznie przynieśli zysk. Nawet jeśli Wydawcy mogli wysłać miliony użytkowników na stronę WidgetWorld, firma zobowiązana jest zapłacić wyłącznie za realne transakcje i to dopiero po ich realizacji.

WidgetWorld zdecydowali się na promocję jednego z ich najlepiej sprzedających się widgetów – the Wonder Widget – za pomocą programu partnerskiego. Jego stały koszt to 50 dolarów i zdecydowali się zaoferować Wydawcom 20 dolarów za każdą zrealizowaną za ich pośrednictwem sprzedaż. Firma umieściła wybrany widget w swoim oprogramowaniu śledzącym gdzie monitorowane są kliknięcia i konwersje sprzedaży. Po dodaniu the Wonder Widget jako oferty, jako automatycznie wygenerowany conversion pixel musi być umieszczony na stronie potwierdzenia lub podziękowania za transakcje, gdzie zakup zostaje ostatecznie dokonany. Dzięki temu możliwe jest zidentyfikowanie Wydawcy, który jest odpowiedzialny za dokonaną sprzedaż.

Wydawcy WidgetWorld po zalogowaniu na swoje konto i otrzymaniu swojego unikalnego linka śledzącego umieszczają go na swoich stronach i kampaniach marketingowych/reklamowych. Kiedy użytkownik klinie na dany link, zostanie przekierowany na ofertę Wonder Widget, a kiedy dokona zakupu pixel śledzący zostaje uruchomiony i rozpoznaje sprzedaż jako konwersję, dając konkretnemu Wydawcy odpowiedni przychód za sprzedaż. Użytkownik płaci WidgetWorld 50 dolarów za Wonder Widget, po czym firma płaci Wydawcy należne 20 dolarów za sprzedaż i dzięki temu wszyscy zarabiają. Natomiast WidgetWorld zwiększa swoją sprzedaż bez żadnego ryzyka.

To brzmi przekonywująco prawda?

Właśnie opanowałeś podstawową ideę prowadzenia programu partnerskiego, ale to jeszcze nie koniec. Zapraszamy do dalszej lektury Afilioteki!

Marketing Afiliacyjny dla twojej firmy:


Przeczytaj poprzedni wpis:
5 wskaźników, które zmniejszają skuteczność pomiarów (oraz ich lepsze alternatywy)

Bez wątpienia nie brakuje danych dla każdej z prowadzonych przez ciebie kampanii marketingowych, nie brakuje również narzędzi pomagających w ich...

Zamknij