Media Społecznościowe. Część 4: Metody pomiaru mediów społecznościowych

Drukuj Drukuj Wrzesień 16, 2012 Marketing Społecznościowy

Pamiętasz czasy, kiedy to firmy po raz pierwszy zanurzały palce w oceanie mediów społecznościowych? Oni już wtedy wiedzieli, że to dobre miejsce do pływania, ponieważ dostrzegali konkurentów i klientów, którzy zaczynali w nim brodzić. Wtedy pomiar skuteczności nie był jednym z najważniejszych kryteriów działania. W tym czasie liczyła się sama obecność i wykonanie pierwszych prób pływackich.

W 2011 roku media społecznościowe zaczęły udowadniać, że nie są przestrzenią przeznaczoną do zabawy. Stanowią element skutecznej strategii firmy. Z racji tego, że coraz więcej dyrektorów i managerów zaczęło dostrzegać potencjał social media, wzrosły także ich oczekiwania względem uzyskiwanych wyników KPI (Kluczowych Wskaźników Efektywności) oraz ROI (Zwrotu z Inwestycji).

Witamy w świecie pomiarów!

Według eMarketera najlepsze wskaźniki wykorzystywane przez czołowych dyrektorów działów marketingu służące pomiarowi wyników mediów społecznościowych w ciągu ostatnich dwóch lat pokazały, że od treści znajdujących się na stronie ważniejszy jest pomiar zachowań użytkowników na stronach social media. Prawdopodobnie prowadzi to do sformułowania pytania „Jeśli zmienię moją strategię kampanii mediów społecznościowych, w jaki sposób zareagują moi klienci i jak w ostateczności wpłynie to na ich poziom zaangażowania?”

Współczynniki służące do pomiaru social media stanowią naczelny temat rozmów wśród dyrektorów ds. marketingu na całym świecie, a ich wyniki KPI będą wciąż wzrastać. Pomiar, statystyki oraz analiza są i będą wymogiem absolutnym. Czy ty lub twoi pracownicy macie odpowiednie przygotowanie do ich prowadzenia?

#1# Mierzenie udziału w dialogu

W pomiarze mediów społecznościowych nadchodzi czas standaryzacji, zatem polecamy przede wszystkim dwa konkretne wskaźniki.

Udział w dialogu (Share of Conversation) jest wskaźnikiem mierzącym ilość rozmów i wzmianek dotyczących konkretnej marki w obrębie danej branży.

#2# Mierzenie uśrednionego poziomu zaangażowania

Wynik uśrednionego poziomu zaangażowania, pokazuje na ile jesteś wstanie wpłynąć na swoich użytkowników. O ile podejście, które zakłada szybki sposób pomiaru poprzez policzenie ilości wzmianek uznanych jako zakończone, musisz także pamiętać o istniejących komentarzach, które nie wymagają zaangażowania. Elementy te nie powinny być wykorzystywane na twoją niekorzyść, zatem należy stworzyć uśredniony poziom zaangażowania, który będzie wiarygodnie odzwierciedlał zachodzące zmiany.

#3# Mierzenie poziomu wpływów

Wpływ to możliwość oddziaływania osoby lub rzeczy w sposób inspirujący do podjęcia oczekiwanej czynności. Wpływ internetowy może prowadzić twój biznes, zatem powinieneś się skupić na jego poszerzaniu w nadchodzących miesiącach.

Aby mieć wpływ na kogokolwiek, musisz zbudować zaufanie, stworzyć autorytet, dostarczyć wartość i sformułować wzajemne relacje odbiorca-nadawca. Pamiętaj, wywieranie wpływu nie koniecznie zależne jest od rozmiaru sieci społecznościowej.

Mierzenie poziomu wpływów będzie gorącym tematem przez cały 2012 rok. Zautomatyzowane programy typu Klout mogą być pomocne, ale bez interwencji ze strony człowieka nie uzyskasz oczekiwanego efektu i nie uda ci się pokazać ludziom, kto jest wpływowy w twojej sieci.

#4# Spraw, aby twoje dane były zapamiętywane

Nie wszyscy mają skłonność do zapamiętywania liczb. W jaki sposób pokazać wyniki pomiarów osobom, którym nie wystarczy jeden rzut okiem, aby zapamiętać najważniejsze informacje?

Proponujemy 6 podstawowych zasad tworzenia wyników, które są łatwo zapamiętywane:

  1. Prostota. Zostań mistrzem w ograniczaniu treści. Znajdź esencję tego, co zamierzasz zaprezentować.
  2. Nieprzewidywalność. Zatrzymaj uwagę odbiorców poprzez prezentowanie danych w uderzający sposób.
  3. Konkretność. Pozbądź się korporacyjnej przemowy. Używaj konkretnego języka i danych, posługuj się przykładami i obrazami.
  4. Wiarygodność. Podpieraj swoje argumenty wybranymi z namysłem liczbami.
  5. Emocje. Twoja społeczność jest grupą realnych osób, które posiadają doświadczenie i uczucia.
  6. Historie. Nigdy nie zapominamy opowieści. Nie tylko zajmuj się mierzeniem relacji, dodatkowo zamieść ich opis.

Niezależnie czy jest to liczba uzyskanych „Lubię to” na Facebooku, czy chodzi o liczbę retweetów, albo ilość uzyskanych komentarzy na blogu – media społecznościowe są mierzalne. Śledzenie danych, które możemy następnie analizować pozwala nam na uzyskanie wyników określających, które z elementów działają, a które nie. A Ty zajmujesz się pomiarem swoich wyników?

Podsumowując…

Za pomocą przedstawionej serii artykułów poświęconych social media, masz możliwość stworzenia unikalnej strategii działania. Możesz przekazać swój czas i środki wychodząc poza standardowe taktyki działania, postępując mądrze i realizując zintegrowany plan.

Jeśli zdecydujesz się na wdrożenie tych pomysłów – niezależnie od tego, czy dopiero zaczynasz, czy opracowujesz strategię, postaraj się słuchać uważniej, zwiększać zaangażowanie lub ulepszać metody pomiaru – rok 2012 może okazać się tym najlepszym.

Czy stosujecie jeszcze jakieś metody pomiaru mediów społecznościowych? Macie jakieś własne taktyki, albo spróbowaliście, którąś z zaproponowanych powyżej? Zachęcamy do podzielenia się doświadczeniami. Czekamy na komentarze!

Zobacz cały przewodnik:

Marketing w mediach społecznościowych #1: Strategie mediów społecznościowych

Marketing w mediach społecznościowych #2: Słuchanie przekazu mediów społecznościowych

Marketing w mediach społecznościowych #3: Zaangażowanie w mediach społecznościowych

Marketing w mediach społecznościowych #4: Metody pomiaru mediów społecznościowych

Przeczytaj poprzedni wpis:
Media Społecznościowe. Część 3: Zaangażowanie w mediach społecznościowych

Nie wystarczy już tylko słuchać. Nasi fani, zwolennicy, odbiorcy oczekują odpowiedzi i rozpoczęcia konwersacji. Poniżej znajdują się kolejne wskazówki pomocne...

Zamknij