Media Społecznościowe. Część 3: Zaangażowanie w mediach społecznościowych

Wrzesień 12, 2012 Marketing Społecznościowy

Nie wystarczy już tylko słuchać. Nasi fani, zwolennicy, odbiorcy oczekują odpowiedzi i rozpoczęcia konwersacji.

Poniżej znajdują się kolejne wskazówki pomocne w układaniu planu w social media, tym razem dotyczące budowania zaangażowania w mediach społecznościowych.

#1# Zrób niespodziankę swoim fanom i zaskocz ich

Pizza Hut zdała sobie sprawę, że nie tylko sprzedawcy mogą skorzystać z „cyber poniedziałku”. Zespół firmy wykorzystał social media do specjalnej akcji oferującej 20% promocyjną zniżkę dla klientów online.

Tressie Lieberman, starszy manager digital marketingu w Pizzy Hut, wyjaśnia, że ważne jest, aby zaskoczyć I zachwycić społeczność internetową tak, aby byli zadowoleni z tego, że są jej częścią. Tak wiele osób jest teraz online, że i Pizza Hut chce, aby zamawiali oni jedzenie online.

Warto poświęcić trochę swojego czasu i zastanowić się nad sposobami, aby zaskoczyć i sprawić radość w tym roku swojej społeczności internetowej.

#2# Crowdsourcing świeżych pomysłów

Naszej społeczności internetowej zależy na naszym produkcie, może nawet bardziej niż nam samym. Bo choć to my poświęcamy się, aby go sprzedać, to jednak ludzie kupują i korzystają z naszego produktu. Zatem, jak ich pasja i inteligencja może nas zainspirować?

Crowdsourcing nie musi kosztować wiele milionów dolarów i być formalnym procesem. W jego „sercu” znajdują się cztery proste kroki:

  1. Zapytaj o wejście
  2. Słuchaj z szacunkiem
  3. Wybierz najlepsze pomysły
  4. Chojnie nagródź

David B. Thomas, dyrektor ds. społeczności I strategii społecznej w Radian6, użył Facebooka, Google+ i Twittera, aby poprosić swoich przyjaciół i zwolenników o przykłady najgorszych naruszeń etykiety w social mediach, jakie popełniają przedsiębiorstwa. Następnie, umieścił odpowiedzi tych osób w dziesiątce najlepszych i włączył tą listę do swojego wpisu. Uczestnicy byli z pewnością bardzo zainteresowani zobaczeniem, czy ich wpis znalazł się w poście, a potem mogli podzielić się nim z innymi osobami. 

#3# Unikaj typowych pułapek w etykiecie

Oto 10 największych niepowodzeń w etykiecie wg. Davida B. Thomasa:

10. Nie przestrzeganie tych wskazówek

9. Bycie anonimowym

8. Nie znanie wpisów

7. Zachowywanie się jak robot

6. Nie trzymanie się celów przy komentarzach

5. „Działanie jakbyś mnie znał”

4. Niezgodność

3. Zaangażowanie i ignorowanie

2. Mówienie jak marketer

1. Bycie nachalnym

Oczywiście można wyróżnić zarówno osobistą, jak i zawodową etykietę. Niezależnie od tego, którą się posługujemy, zawsze można czerpać korzyści z etykiety społecznej. Chodzi tutaj o:

  • Mówienie „dzień dobry” i „do widzenia” każdego dnia
  • Przedstawianie siebie i innych
  • Używanie „proszę” i „dziękuję”
  • Dotarcie poza swoją „klikę”
  • Unikanie ujawniania poufnych informacji, zniesławienia i dyskryminacji

#4# Radź sobie z krytykami

Nikt nie lubi konfliktów. Zbliżenie się i osobisty kontakt z krytykami jest jednym z najtrudniejszych elementów utrzymania obecności w social mediach.

Radian6 proponuje 10 wskazówek dotyczących postępowania z krytykami:

  1. Zdecyduj czy coś wymaga lub nie udzielenia odpowiedzi
  2. Potwierdź daną kwestię
  3. Dowiedź się, co poszło nie tak
  4. Jeśli pojawia się błędna informacja, popraw ją
  5. Jeśli mamy gotowe rozwiązanie, zaoferuj je
  6. Uświadom sobie, że nie wszystko wymaga naprawy
  7. Nie bądź dosadny czy defensywny
  8. W miarę możliwości, odpowiadaj publicznie i zabieraj na rozmowę odpowiednie osoby
  9. Bądź kreatywny, w tym co dalej
  10. Podziękuj

#5# Wywołaj nieco kontrowersji

Erika Napoletano wywołała burzę komentarzy do wpisu, który zamieściła na Twitterze. Jak podkreśliła, wszystko skupia się na znajomości swojej społeczności internetowej. Nie ma znaczenia, czy użyjemy wulgaryzmów też czy nie. Ludzie i tak będą się obrażać na to, co mamy do powiedzenia. Marki powinny zrozumieć, że nie każdy klient należy do ich targetu i jeśli zdobędą po drodze tylko kilku klientów, to wszystko też dobrze.

Kontrowersyjne tematy mogą wywołać silne emocje w naszej społeczności i zainspirować dyskusję. Nie bójmy się omawiać tematy związane z naszą marką czy branżą, tylko dlatego, że należą do „gorących”. Pasja bowiem, sama zaprasza do interakcji i zaangażowania.

Czy macie inne wskazówki budujące zaangażowanie w social mediach? Zachęcamy do komentowania!

Zobacz cały przewodnik:

Marketing w mediach społecznościowych #1: Strategie mediów społecznościowych

Marketing w mediach społecznościowych #2: Słuchanie przekazu mediów społecznościowych

Marketing w mediach społecznościowych #3: Zaangażowanie w mediach społecznościowych

Marketing w mediach społecznościowych #4: Metody pomiaru mediów społecznościowych