Klasyfikacja Reklamodawców i Wydawców w programach partnerskich (Marketing Afiliacyjny)

Kwiecień 3, 2012 Marketing Afiliacyjny

Zgodnie z definicją, Reklamodawca to osoba, która sprzedaje i przyjmuje zlecenia na swoje produkty.

Gdyby jednak zechcieć wyróżnić różne typy Reklamodawców zajmujących się marketingiem afiliacyjnym, to okazuje się, że jest ich dosyć dużo. Żeby się nie pogubić, warto dokonać podziału Reklamodawców ze względu na rodzaj stron, jakie tworzą; różne elementy, które proponują Wydawcom oraz to, w jaki sposób zarządzają programem partnerskim.

Wyróżnić można zatem następujących Reklamodawców:

  • Duży sprzedawca
  • Duża marka
  • Marka online
  • Mniejszy sprzedawca
  • Reklamodawca – producent oprogramowania komputerowego
  • Reklamodawca – producent oprogramowania internetowego (SaaS)

Jednym z typów Reklamodawców jest duży sprzedawca. Przykład stanowi BestBuy.com, Sears.com, LandsEnd.com, Staples.com czy Target.com. Ten typ sprzedawcy posiada program partnerski oparty na tradycyjnych sieciach afiliacyjnych.

Kolejny typ Reklamodawcy to duża marka. Oprócz korzystania z usług sprzedawców, duże marki same sprzedają swoje produkty. Niektóre z nich posiadają otwarte programy partnerskie. Przykładem są: Sony, Apple, ITunes, Dell czy Samsonite Luggage.

Do marek online należą następujący Reklamodawcy: BlockBuste online, Netflix, University of Phoenix czy też Full Sail University.

Reklamodawcą, który może nie jest dobrze znany, ale ma znakomite wyniki sprzedaży swoich produktów drogą online i bardzo dobry program partnerski, to mniejszy sprzedawca. Takimi Reklamodawcami są BuyCostumes.com, Buy.com czy CSN Stores.

Można wyróżnić także Reklamodawcę producenta oprogramowania tradycyjnego. Wielu sprzedawców oprogramowania ma znakomite programy partnerskie, w których marże są bardzo wysokie a stawki prowizji dla Wydawców bardzo atrakcyjne. Przykładem jest Kaspersky, Dragon Soft, McAfee, Spyware Doctor i Electronic Arts Games.

Reklamodawca producent oprogramowania internetowego cieszy się coraz większa popularnością. Reprezentuje on model SaaS, czyli oprogramowania jako usługi („Software as a Service”), gdzie klienci zamiast ściągania oprogramowania na swój komputer, mogą korzystać z niego online, za pomocą przeglądarki. Takie rozwiązanie proponują AWeber.com, Mint.com czy RavenTools.com. Model ten daje duże możliwości do działania dla Wydawców.

Wydawcą w marketingu afiliacyjnym jest osoba, która zajmuje się promowaniem na swoich stronach Reklamodawców. Przynosi jej to zyski w postaci prowizji ze sprzedaży osiąganej przez Reklamodawców. Nie istnieją żadne reguły, które by określały, kto może być Wydawcą, a kto nie.

Lista różnych typów Wydawców jest bardzo długa. Można jednak pokusić się o próbę skategoryzowania  typów Wydawców, ze względu na rodzaj stron jakie tworzą; formę promocji jaką wybierają; ruch jaki mają na swoich stronach oraz Reklamodawców jakich promują.

Biorąc pod uwagę te wyznaczniki, można podzielić Wydawców na trzy typy:

  1. Wydawcy detaliczni w większości przypadków pracują z dużymi, tradycyjnymi sieciami i reklamują na swoich stronach charakterystyczne marki i produkty. Dążą do osiągania zysków ze sprzedaży głównie za pomocą tradycyjnej metody CPS („Cost Per Sale”).
  2. Wydawcy CPA (Cost Per Action) są bardziej agresywni w działaniu niż poprzednia grupa. Skupiają się głównie na dochodach opartych na przesyłaniu klientów do Reklamodawców, których promują. Aby zwiększyć oglądalność swoich stron i stron swoich Reklamodawców,  Wydawcy CPA często decydują się na płatną formę reklamy. Z różnych metod promocji wybierają także budowanie i wykorzystywanie własnej bazy e-mailowej.
  3. I w końcu „Hybrydy” albo Wydawcy Hybrydowi łączą w swoich działaniach oba typy promocji stosowane przez Wydawców detalicznych i Wydawców CPA.

Powyższe podziały nie są jedynymi jakich można dokonać. Prezentują jednak pewien punkt widzenia  na głównych graczy w marketingu afiliacyjnym – Reklamodawców i Wydawców.

Proponujemy zapoznać się z przewodnikiem w marketingu afiliacyjnym i programach partnerskich.