Marketing na Facebooku: rozbudowany przewodnik dla początkujących, część 2

Drukuj Drukuj Wrzesień 4, 2012 Marketing Społecznościowy

W pierwszej części przewodnika przedstawiliśmy informacje dotyczące osób jakie możemy znaleźć na Facebooku oraz możliwych form obecności firm na portalu. Opisaliśmy sposób stworzenia strony  firmowej w sieci społecznościowej, a także podaliśmy kilka wskazówek w jaki sposób dotrzeć do użytkowników i wzbudzić ich zaangażowanie. W drugiej części przewodnika po marketingu na Facebooku będziemy kontynuowali ten wątek skupiając się na możliwościach reklamowych oraz tworzeniu grup na portalu.

Reklamy dostosowane do grupy odbiorców

Z racji tego, że Facebook gromadzi cały zestaw informacji na temat swoich użytkowników, posiada on jeden z najlepiej funkcjonujących programów zajmujących się dostosowywaniem reklam internetowych do swoich odbiorców. Możesz kierować reklamę do użytkowników w oparciu w zasadzie o każdą z informacji znalezionych na ich profilach, a co więcej możesz śledzić odniesiony sukces w podziale na konkretne grupy odbiorców.

Reklamy internetowe mogą być uruchomione w oparciu o liczbę wyświetleń lub kliknięć. Facebook pokazuje bieżące stawki dla reklam podobnych do twoich, dzięki czemu wiesz na jakim poziomie jesteś w stosunku do konkurencji z branży. Co więcej możesz ustawić dzienne stawki na reklamę w internecie, dzięki czemu będziesz miał pewność, że nie nadszarpniesz znacząco swojego budżetu.

Typy reklam na Facebooku

Istnieje zestaw różnych typów reklam internetowych spośród których możesz wybrać najlepsze dla siebie.

Możesz tworzyć reklamy w sieci odsyłające do firmowego fanpage’a lub stron zewnętrznych. Masz także możliwość projektowania reklam promujących wydarzenie na Facebooku, zawierające bezpośredni link do niego. Co więcej, reklamy mogą być także tworzone w dostosowaniu do grup i aplikacji.

Użytkownicy mogą oceniać twoje reklamy internetowe

W odróżnieniu od reklam wydarzeń, wszystkie pozostałe zawierają przycisk „lubię to”.

Jeśli użytkownik na niego kliknie, efektywność twojej kampanii wzrasta. Jeśli reklama internetowa uruchomiona jest dla fanpage’a, kliknięcie „lubię to” automatycznie czyni użytkownika fanem strony, reklama aktualizuje się na jego profilu, co jednocześnie poprawia twój poziom promocji.

Użytkownicy Facebooka, mają także możliwość zamknięcia reklamy internetowej, która im nie odpowiada, po czym uzasadniają dlaczego jej nie lubią. Jest to bardzo cenna informacja, dostarczająca wewnętrzne motywy użytkowników, co pomaga w lepszym dostosowaniu samych treści reklamowych.

Potęga możliwości targetowania

Jak już wspomnieliśmy, Facebook posiada kilka potężnych narzędzi służących dostosowywaniu reklam w sieci do grup docelowych.

Możesz targetować skuteczne reklamy w oparciu o dosłownie każdą informację znajdującą się na profilu użytkownika. Możesz zacząć od lokalizacji, jeśli jest ona istotna. Istnieje opcja ograniczenia do miasta lub kraju, które najlepiej sprawdzają się dla lokalnych firm. Następnie, masz opcję wyboru podstawowych informacji demograficznych, w tym statusu związku, wieku, daty urodzenia, polubionych stron i zainteresowań.

Potencjalne zastosowania są wręcz bezgraniczne.

Powiedzmy, przykładowo, że posiadasz produkt skierowany do fanów piłki nożnej. W tym wypadku, w polu zainteresowań i polubionych stron wpisujesz „piłka nożna”.

Lub w innym wypadku – załóżmy, że napisałeś książkę i jesteś pewien, że osoby lubiące konkretny tytuł innej publikacji będą zainteresowani także twoją pracą. W tej sytuacji w polu zainteresowań i polubionych stron wpisujesz konkretny tytuł jaki masz na myśli.

Dokładnie dostosowanie reklam w sieci

Inną wielką zaletą mocno ukierunkowanych reklam jest możliwość tworzenia różnorodnych reklam internetowych dla odmiennych grup demograficznych. Lepiej dostosowane reklamy będą osiągały znacznie wyższe wyniki.

Jeśli twoją grupą docelową są fani piłki nożnej, możesz stworzyć indywidualne reklamy w podziale na różne popularne drużyny piłkarskie. Korzystając z takiej możliwości fani konkretnych drużyn, którzy zdefiniowali je w swoich zainteresowaniach będą widzieli twoją reklamę w internecie.

Lub powiedzmy kierujesz reklamę do osób będących fanami konkretnej książki. Możesz wtedy wykorzystać jej tytuł w treści reklamy internetowej, co zwiększy prawdopodobieństwo przyciągnięcia uwagi użytkowników. Twórz odmienne reklamy dla różnych książek, a następnie uruchom kampanie w oparciu o nie.

Grupy

Grupy na Facebooku to następna wielka szansa na zgromadzenie społeczności wokół marki i produktów. O ile grupy generalnie są dużo mniej komercyjne niż fanpage, znajdzie się w nich miejsce na działania marketingowe na Facebooku. Zaletą grup jest możliwość przeprowadzenia dyskusji i większej aktywności użytkowników niż w jakimkolwiek innym przypadku.

Nie twórz jednak grupy w oparciu o swoją markę. Zamiast tego, zbierz ludzi na postawie branży lub niszy w jakiej działasz.

Wspieranie dyskusji

Podstawą każdej dobrze funkcjonującej grupy jest aktywne prowadzenie dyskusji. Ponownie, to działa podobnie do forum, chociaż jest słabiej zorganizowane niż większość z tych działających w Internecie. Dyskusja może być rozpoczęta przez któregokolwiek z członków, a także każdy z nich ma możliwość dodawania komentarzy.

Dyskusja wymaga pewnej moderacji i uwagi. Jeśli chcesz utrzymać porządek i dbałość w jej obrębie, warto na początku stworzyć politykę grupy. Upewnij się, że znajduje się ona w pozycji widocznej dla każdego z jej członków. Co więcej powinieneś na bieżąco moderować panel dyskusyjny, ponieważ warto upewnić się, że nie zostaniesz zasypany spamem i innymi treściami niezwiązanymi z tematem.

Najlepsze praktyki związane z wysyłaniem wiadomości w grupach

Grupy pozwalają także, na wysyłanie wiadomości do wszystkich członków jednocześnie. Ta opcja działa w zasadzie identycznie jak w przypadku poczty email, pozwalając ci na wysyłanie treści podobnych do newslettera. Możesz także wysyłać wiadomości zawierające bieżące tematy dyskusji do osób, które mogłyby być nimi zainteresowane.

Pamiętaj jednak, aby działać rozważnie, przecież nie chcesz spamować swoich fanów. Nawet jeśli członkowie grupy nie podali ci swoich adresów email, to mimo wszystko będą rozdrażnieni jeśli będziesz rozsyłał wiadomości zbyt często, lub co gorsza jeśli wysyłane treści będą wyłącznie internetowymi reklamami produktów lub usług.

Dołączanie do grup

Tworzenie i zarządzanie własną grupą jest czasochłonne. Alternatywnym rozwiązaniem jest dołączenie do już istniejącej grupy bezpośrednio związanej z twoją niszą, gdzie jej członkowie są jednocześnie twoimi klientami.

O ile jest do doskonała strategia budowania świadomości marki, wiąże się ona z jedną wielką pułapką: wiele grup posiada bardzo restrykcyjne zasady związane ze spamowaniem. Jeśli administrator zobaczy, że zamieszczać komercyjne treści, w najgorszym wypadku usuną cię z grupy, a w najlepszym – skasują twoją wiadomość. Jednak w obu przypadkach stracisz wyłącznie swój czas i możesz stracić dobrą wolę do działania.

Upewnij się zatem, jaka jest polityka grupy do której dołączyłeś, czy pozwala na udostępnianie komercyjnych treści, a jeśli nie ma nic na ten temat w regulaminie – skontaktuj się bezpośrednio z administratorem. Niektóre z grup pozwalają na udostępnianie specyficznych reklam internetowych związanych z tematem na swojej ścianie, inne z kolei w zupełności wykluczają w dyskusjach pojawianie się treści reklamowych. Dobre maniery nakazują przestrzegania zasad każdej z grup, której członkiem jesteś, zatem miej pewność, że działasz zgodnie z ustaloną polityką.

Wnioski

Facebook to nie tylko potężne narzędzie – jest także elastyczny. Niezależnie od tego, jaki typ działalności prowadzisz daje on na tyle różnorodne opcje marketingowe, że z całą pewnością znajdziesz coś pasującego do celów firmy, budżetu, a także możliwych pokładów czasu.

Owszem, poznanie wszystkich elementów i sposobu ich działania zajmuje sporo czasu, jednak warto. Facebook jest wciąż intensywnie rozwijającą się platformą, a z każdym dniem staje się coraz bardziej niezbędnym elementem marketingu w mediach społecznościowych.

Równie ważne jest korzystanie z panujących trendów. Na chwilę obecną, firmy, które już wcześniej zrozumiały istotę wykorzystania tego narzędzia czerpią korzyści i doskonale znają jego zalety. Kiedy bardziej tradycyjni marketerzy zaczną wchodzić w przestrzeń social media, konkurencja zacznie wzrastać, podniosą się koszty reklam internetowych, a sami użytkownicy będą bardziej wybredni.

Zatem jeśli działania w mediach społecznościowych na chwilę obecną nie są elementem twojej kampanii marketingowej, napraw ten błąd. Zacznij powoli, zapewnij sobie trochę czasu na testowanie, bliższe przyjrzenie się metodom działania. Z Facebookiem jest jak ze wszystkim innym – wymaga praktyki, aby stać się najlepszym.

Nasza rada: zacznij już dziś!

Macie jakieś własne przemyślenia i pomysły związane z marketingiem na Facebooku? Co myślicie o systemie reklamowym portalu? Zachęcamy do komentowania!

Przeczytaj poprzedni wpis:
Marketing na Facebooku: rozbudowany przewodnik dla początkujących, część 1

Facebook jest wielki. Jako największa sieć społecznościowa na świecie posiada ponad 500 milionów aktywnych użytkowników z których ponad połowa loguje...

Zamknij