Marketing na Facebooku: rozbudowany przewodnik dla początkujących, część 1

Wrzesień 4, 2012 Marketing Społecznościowy

Facebook jest wielki. Jako największa sieć społecznościowa na świecie posiada ponad 500 milionów aktywnych użytkowników z których ponad połowa loguje się na portalu każdego dnia. To istne szaleństwo, ponieważ użytkownicy mediów społecznościowych spędzają ponad 700 miliardów minut na Facebooku każdego miesiąca. Ludzie udostępniają na nim ponad 30 miliardów rozmaitych treści miesięcznie – linków, wpisów, postów z blogów, albumów ze zdjęciami i notek.

Z takimi wynikami ignorowanie Facebooka nie jest możliwe dla większości marketerów. Problem tkwi w tym w jaki sposób wykorzystywać social media właściwie?

Jeśli nie jesteś jednym z aktywnych użytkowników, może być to mylące. Oczywiście, nawiązywanie kontaktu ze starymi znajomymi z czasów szkolnych jest całkiem proste, ale w jaki sposób możesz wszystkie te krótkie wiadomości i profile połączyć uzyskując realne wyniki w świecie social media?

Cóż, jest to prostsze niż może ci się wydawać. W tym poście przedstawimy podstawy dzięki którym poznasz korzyści płynące z marketingu na Facebooku. Treści te skierowane są do osób początkujących, które być może posiadają prywatny profil, ale nie miały do czynienia z  profesjonalnymi działaniami marketingowymi na Facebooku, a ich kontakt z reklamami internetowymi ograniczony jest do świadomości ich wyświetlania.

A zatem zacznijmy.

Kto jest na Facebooku?

Musimy zacząć od jednej szczególnie ważnej i spójnej koncepcji: Facebook nie jest dłużej wytworem służącym studentom. Oczywiście, od tego wszystko się zaczęło, początkowo przecież była to sieć służąca żakom, ale dzisiaj Facebook posiada miliony użytkowników z całego spektrum demograficznego.

Największą grupę użytkowników stanowią osoby pomiędzy 34 a 54 rokiem życia, przy czym najszybciej rozrastającą się grupą są osoby w wieku 55+. Zatem niezależnie od tego w jak dojrzałej grupie docelowej znajdują się twoi klienci, Facebook pozwoli ci do nich dotrzeć.

W jaki sposób możesz prowadzić działania marketingowe na Facebooku?

Facebook posiada trzy narzędzia, które można wykorzystywać jednocześnie. Każda z tych opcji posiada własne cele, można je łączyć, aby osiągnąć lepsze wyniki.

Strony

Strony na Facebooku są podobne do profili, ale służą one do marketingu i promocji firm, organizacji i osób publicznych.

O ile profile wymagają wzajemnych relacji pomiędzy znajomymi, tak strony mogą być polubione przez dowolną osobę, bez konieczności akceptacji przez administratora danego użytkownika. Poza tym, nie mają one takich samych ograniczeń co do liczby posiadanych znajomych/fanów w przeciwieństwie do profili (które mają ograniczenie do 5000 znajomych).

Zalety: Są darmowe i łatwe do stworzenia.

Wady: Trudność może sprawiać budowa dobrej podstawy treści i zdobycie bazy fanów.

Reklamy

Facebook oferuje fantastycznie dostosowaną do grupy docelowej platformę reklamową. Możesz tworzyć reklamy internetowe skierowane do osób w konkretnych lokalizacjach, grupach wiekowych, a nawet tych, którzy zakończyli edukację na danym uniwersytecie. Poza tym Facebook pozwala użytkownikom „lubić” reklamy, a także zamykać te wersje, których nie lubią, co oznacza, że platforma na bieżąco dostarcza skuteczniejsze i lepiej targetowane reklamy do swoich użytkowników.

Zalety: Potężne parametry targetowania.

Wady: Mogą być kosztowne w zależności od postawionych celów.

Grupy

Grupy na Facebooku podobne są do for dyskusyjnych, ale posiadają dodatkową cechę – tzw. Ścianę (taką jak profile i strony). Możesz tworzyć grupy związane z branżą lub ofertą produktową, traktując je jako sposób dotarcia do nowych, potencjalnych klientów rozszerzając pole działań marketingu i promocji.

Zalety: Są darmowe i dają dostęp do wysokiego poziomu zaangażowania.

Wady: Mogą być bardzo czasochłonne.

Jak prowadzić działania marketingowe dla stron na Facebooku

Strony są najprostszą i najłatwiejszą metodą rozpoczęcia przygody z marketingiem na Facebooku. Są darmowe, stosunkowo łatwe do stworzenia (przynajmniej ich podstawowe wydania), a także niezwykle elastyczne. Co więcej nie posiadają wielu wad. Niestety wiele firm nie wykorzystuje ich pełnego potencjału, lub co gorsza – wykorzystuje je niewłaściwie. Poniższy przewodnik, pomoże wam uniknąć popełnienia tych błędów.

Nie ignoruj swojej zakładki „informacje”

Pomyśl o zakładce „informacje” na Facebooku jako równoznacznej z kartą „O nas” na stronie firmowej. Jest to miejsce do którego ludzie docierają, jeśli chcą dowiedzieć się kim jesteś i czym zajmuje się twoja firma.

Upewnij się, że zamieściłeś tam odpowiednie informacje, odpowiadając ludziom na pytania – czym zajmuje się firma, co ją wyróżnia, a także zamieszczając wszelkie interesujące szczegóły. Jeśli masz wystarczającą ilość czasu, stwórz zestaw wiadomości napisany konkretnie dla odbiorców na Facebooku. Możesz także skopiować tekst z zakładki „o nas” ze swojej strony lub bloga, jeśli zależy ci na czasie.

Pamiętaj tylko, aby utrzymać tekst w przyjaznym i nieformalnym tonie, ponieważ sprawdza się on najlepiej w przypadku marketingu i promocji na Facebooku.

Tworzenie niestandardowych kart z FBML

FBML jest specjalną wersją HTML, który jest prywatnym wydaniem Facebooka.

Możesz tworzyć karty FBML zawierające dowolne treści umieszczane w standardowym HTMLu, a także JavaScript. Może być wykorzystywany do jakichkolwiek niestandardowych treści, które chcesz pokazać swoim fanom. FBML jest bardzo podobny do HTML, jednakże istnieją pewne różnice. Jeśli znasz podstawy kodowania stron w HTML, to poradzisz sobie z podstawami kart FBML (to samo dotyczy większości twórców stron internetowych). Całość dokumentacji związanej z FBML możesz znaleźć tutaj.

Tworzenie stron docelowych dla różnych użytkowników

Jednym z powodów korzystania z niestandardowych kart jest tworzenie stron docelowych dla różnych odbiorców.

Przykładowo, możesz chcieć specjalną stronę docelową dla osób, które już lubią twoją stroną, gdzie udostępniane są zniżki lub oferty dostępne wyłącznie dla fanów. Możesz planować pokazanie innych treści strony docelowej osobom, które nie są jeszcze fanami, jednocześnie poprzez zamieszczone treści wpłynąć na ich decyzję o kliknięciu „lubię to”.

Istnieje grupa firm, które prowadzą fantastyczne strony docelowe na Facebooku, oto kilka z nich – Vizio, Coach, Starbucks. Są to przykłady firm, które robią coś więcej oprócz odsyłania użytkowników do swojej osi czasu lub zakładki info, kiedy trafiasz na ich stronę. Wykorzystaj ich jako swoją inspirację w rozwoju działań marketingu i promocji na Facebooku.

Umieszczaj użyteczne informacje na swojej tablicy

Każda zamieszczona wiadomość na osi czasu ukaże się wszystkim twoim fanom w aktualizacjach, podobnie jak w przypadku publikacji posta na prywatnym profilu. Zatem, dodawaj posty przydatne dla twoich fanów. Nie zamieszczaj niekończących się aktualizacji dotyczących jednego produktu lub nie publikuj zbyt wielu wiadomości, aby nie stać się napastliwym dla swoich fanów, jednocześnie wpływając negatywnie na rozwój działań marketingowych i reklamowych.

Oto kilka pomysłów na posty, które możesz zamieścić na swojej stronie:

– Linki do artykułów związanych z firmą lub branżą

– Kupony rabatowe dla fanów na oferowane produkty

– Zapowiedzi nowych produktów

– Linki do internetowych narzędzi, jakie mogą być przydatne dla twoich fanów

Ponownie, upewnij się, że zamieszczane treści są użyteczne. Co więcej, nie publikuj wiadomości więcej niż kilka razy dziennie, chyba, że planujesz jakieś szczególne wydarzenie promocyjne, które tego wymaga.

Zadawaj swoim fanom pytania

Zaangażowanie fanów w działania na twojej stronie jest świetną metodą wzbudzenia ich lojalności.

Zadając pytania w swoich aktualizacjach wpływasz na zaangażowanie użytkowników, ale na ich własnych zasadach. To o co zapytasz, w dużej mierze zależy od produktu i twojej niszy, ale zadawanie pytań otwartych zazwyczaj wpływa na uzyskanie najlepszych odpowiedzi. Prośby o wyrażenie własnej opinii o nowej koncepcji produktu lub projektu może także okazać się dobrą metodą na przekonanie fanów do twojej firmy, jako tej, która uwzględnia zdanie klientów i dba o ich komfort. Sukces jest w twoim zasięgu, wszystko zależy od tego jak poprowadzisz działania marketingu na Facebooku.

Uruchom konkursy

Konkursy moją być szczególnie efektywną drogą nie tylko do wzmocnienia lojalności, ale także do zdobycia nowych fanów i rozwoju strategii marketingu i reklamy. Jednym z najlepszych przykładów działających konkursów jest ten wykorzystany przez lokalną firmę Vermont Barre Army Navy. W takcie konkursu chodziło o rozgrywane potyczki superbohaterów, którymi byli sami fani, a pomysł ten był wynikiem specjalizacji firmy, którą są militaria. Całość okazała się wielkim sukcesem, który dostarczył im znacznej uwagi internautów. Oto w jaki sposób działał:

Istniała pewna liczba wolnych slotów na wejściu, dostęp do nich działał na zasadzie “kto pierwszy ten lepszy”. Uczestnicy mogli przystąpić do konkursu poprzez wpisanie nazwy i zdolności swojego superbohatera na fanpage’u firmy. Następnie uczestnicy walczyli ze sobą jeden na jednego w dziesięciominutowych rozgrywkach. Kwestią decydującą o zwycięstwie, była liczba uzyskanych „lubię to”, a do kolejnej rundy przechodziła osoba z najwyższym wynikiem. Haczyk tkwił w kliknięciach „lubię to”, ponieważ taką możliwość posiadały wyłącznie osoby będące w gronie fanów strony firmowej.

Oczywiście to ograniczenie wpływało na uczestników konkursu, ponieważ zapraszali swoich znajomych do polubienia strony, aby mogli pomóc im w przejściu do kolejnych etapów. Konkurs trwał przez kilka dni, gdzie ostateczne rozgrywki trwały dwadzieścia minut, a nagrodą w konkursie była siatka służąca do kamuflażu, której średni koszt na rynku wynosi około 100 dolarów.

Dlaczego tego rodzaju działania marketingu na Facebooku są najskuteczniejsze? Oto zestaw elementów, które po zestawieniu doprowadziły do tak wielkiego sukcesu konkursu:

  • Było to coś nowego, innego. Wiele firm uruchamia proste loterie lub konkursy w których osoba najszybciej udzielająca odpowiedzi wygrywa jakiś mały upominek, a w tym wypadku mieliśmy do czynienia z formatem gry.
  • Zaangażował uczestników. Użytkownicy potrzebowali głosów, zatem rekrutowali kolejne osoby z grupy swoich znajomych.
  • Wymagał aktywności. To nie był jeden z konkursów, gdzie po wypełnieniu formularza uczestnicy siedzieli i czekali na wyniki. Użytkownicy faktycznie wykonywali pewne działania, aby mieć jakiekolwiek szanse na zwycięstwo.
  • Oferowana nagroda była w rzeczywistości wartościowa. Nikt nie poświęciłby tyle własnej energii w konkursie, gdzie wartość nagrody wahałaby się w granicach 10 dolarów.
  • Zrobiło się o nim głośno. Przez fakt, że konkurs trwał przez kilka dni, użytkownicy mieli więcej okazji, aby przystąpić do konkursu i zaangażować się w zabawę zapraszając kolejne osoby.
  • Był zabawny. Być może jest to najważniejszy element tej układanki. Konkurs nie tylko był zabawny, po pewnym czasie stał się wręcz komiczny.

W zamian za produkt wart 100 dolarów i kilkudniowe zaangażowanie użytkowników, strona uzyskała setki nowych fanów. Oznacza to, że każda z nowych osób od tej pory widzi aktualizacje dodawane do profilu firmy każdego dnia. Większość osób, nie będzie się trudziło, aby odkliknąć „lubię to” na stronie firmy, chyba, że dokona ona czegoś, co wpłynie na negatywną ocenę z ich strony (np. będzie regularnie „zapychała” aktualizacje mnóstwem postów, lub będzie zwyczajnie spamowała).

O ile tego typu format konkursowy nie będzie sprawdzał się dla każdej z firm, tak możemy powiedzieć, że jest to świetny przykład pokazujący, że próbowanie nowych i innych rzeczy może być doskonałym źródłem nowych fanów firmowej strony. Nie bój się próbować, czegoś będącego poza standardami w tym tkwi sęk niezawodnego marketingu i promocji!

Nie spamuj

Spam jest jedną z najszybszych metod utraty fanów. Jeśli wysyłasz wyłącznie oferty i wpisy promocyjne firmy bez dodania jakiejkolwiek wartości do nich, to możesz być pewien, że czekają cię ciężkie czasy jeśli chodzi o utrzymanie grupy fanów.

Zanim zdecydujesz się na wysłanie jakiejkolwiek aktualizacji, zapytaj sam siebie, czy jest tam jakaś wartość dodana o której można porozmawiać? Jeśli nie, nie publikuj tych treści.

Analizuj swoje statystyki i wyniki

Facebook oferuje kilka naprawdę dobrych narzędzi analitycznych poświęconych fanpage’om. Poświęć im chwilę swojego czasu, a następnie pomyśl nad sposobem na poprawienie działań marketingowych na Facebooku. Jeśli dostrzegalne są duże skoki w ilości fanów (lub ich grupa maleje), sprawdź jakie treści publikowałeś w ostatnim czasie, aby dowiedzieć się, czy jesteś w stanie rozpoznać jakiekolwiek trendy w zachowaniach. Następnie publikuj więcej z tych treści (lub mniej – w przypadku tych negatywnych), tak, aby poprawić twoje statystyki.

Na tym zakończymy pierwszą część przewodnika marketingu na Facebooku dla początkujących. Do tej pory dowiedzieliście się już jakie są dostępne formy funkcjonowania firmy na portalu. Przedstawiliśmy także kilka wskazówek związanych z utworzeniem firmowego profilu oraz dostarczyliśmy cennych przykładów, które mamy nadzieje, pomogą Wam w odnalezieniu własnej niezawodnej strategii działań marketingowych i promocyjnych. W kolejnej części dowiecie się więcej na temat możliwości targetowania reklam internetowych na Facebooku, a także rozwiniemy wątek poświęcony grupom na portalu.

Macie już jakieś własne doświadczenia związane z prowadzeniem firmowego konta na Facebooku? Co myślicie o uruchamianiu konkursów? Macie jakieś własne strategie marketingowe wdrażane na Facebooku? Zachęcamy do dyskusji i komentowania!

Marketing na Facebooku: Częsć 2