Podstawowy błąd obniżający konwersję

Drukuj Drukuj Październik 25, 2012 Marketing i Reklama

Marketing internetowy stanowi nie lada wyzwanie.

W przeciwieństwie do fizycznego procesu sprzedaży, gdzie sprzedawcy rozmawiają twarzą w twarz z klientami, marketing internetowy wymaga od firm robienia wszystkiego za pośrednictwem strony internetowej.

Nie można zadać pytań klientom, aby zobaczyć, w jakim miejscu procesu sprzedaży znajdują się. Nie mamy również możliwości traktowania każdego klienta inaczej i dostosowywać tego do danej sytuacji.

Firmy, skupiając klientów na swojej stronie głównej, muszą poradzić sobie z doprowadzeniem do sprzedaży. Często jednak, popełniają istotny błąd.

Priorytety

Pierwszym błędem w konwersji, jaki popełnia większość firm jest nie zidentyfikowanie najważniejszych celów dla każdej strony danej witryny. Zamiast optymalizacji, która służy przekształceniu w zysk jednego konkretnego celu dla każdej strony, firmy dają wszystkiemu ten sam priorytet. Jest to ogromny błąd.

Dla przykładu, w projekcie copywriter’skim celem numer jeden na stronie głównej było zebranie danych kontaktowych od potencjalnych klientów. Dopóki firma nie zebrała informacji kontaktowych, nie mogła wiele zrobić. Nic innego nie miało takiego znaczenia jak uzyskanie numeru telefonu czy adresu e-mail od każdej osoby odwiedzającej stronę.

Z jakiegoś powodu została podjęta decyzja, aby umieścić formularz kontaktowy w stopce strony. Jak to możliwe, że najważniejszy element strony mógł znaleźć się w stopce?

Odpowiedź jest prosta. Firma nie wiedziała, w jaki sposób nadać ważność celowi numer jeden na stronie głównej. Zamiast więc, stworzyć projekt, który skupia uwagę użytkowników na rejestracji służącej skontaktowaniu się z nimi, formularz rejestracyjny został zepchnięty w miejsce stopki. Priorytety dla strony zostały „wywrócone do góry nogami”, ponieważ nie zidentyfikowano i nie podkreślono najważniejszego celu.

Co w takiej sytuacji powinna zrobić firma?

KROK 1: Identyfikacja celów i priorytetów

Pierwszym krokiem jest dowiedzenie się, co jest najważniejszym celem dla każdej strony. Czy jest nim zapisanie się do aktualizacji? Czy może zakup produktu? A może, kliknięcie, aby dowiedzieć się więcej?

Cokolwiek to jest, najważniejszy priorytet musi zajmować widoczne miejsce na stronie i wszystko inne musi pasować do niego, a nie przeszkadzać.

Dobry przykład daje agencja marketingowa ‘Single Grain’.

Ich priorytetem jest zdobycie ludzi, którzy pobiorą ich przewodnik SEO (dzięki któremu firma zyskuje informacje kontaktowe). Drugim priorytetem jest zachęcenie ludzi do kliknięcia, aby dowiedzieli się, w jaki sposób można współpracować z ‘Single Grain’ (co ostatecznie prowadzi do formularza kontaktowego, w którym odwiedzający mogą złożyć propozycje). Wszystko inne na stronie głównej pasuje i skupia się wokół tych głównych wezwań do działania i w żaden sposób im nie przeszkadza.

Tak więc, pierwszym krokiem jest identyfikacja priorytetów i odpowiednie ich zaprojektowanie!

KROK 2: Stworzenie ścieżki

Drugim krokiem jest stworzenie ścieżki, którą zmierzają osoby w miejsce, do którego chce zabrać ich dana firma.

Zbyt wiele firm projektuje swoje strony internetowe bez zamysłu stworzenia takiej ścieżki. Zamiast tego, podają wszystkie informacje na swojej stronie wyróżnione w tym samym  stopniu i mają nadzieję, że klienci, w oparciu o różne opcje, podejmą właściwą decyzję.

Nigdy, przenigdy tak nie postępujmy. Nigdy nie ufajmy w to, że osoby odwiedzające stronę dokonają właściwego wyboru. Nigdy też nie pozostawiajmy ich, aby błądzili po naszej stronie w nadziei, że znajdą to, co chcemy, aby znaleźli.

Osoby odwiedzające stronę musza być „prowadzeni za rękę”.  Potrzebują ścieżki, która zaprowadzi ich do konwersji, która jest naszym celem. I nie dlatego, że są głupi. Wręcz przeciwnie. Jeśli mogą łatwo znaleźć na stronie to, czego szukają, to są wystarczająco inteligentni, aby wiedzieć, że mogą znaleźć to gdziekolwiek indziej.

‘Basecamp’ stanowi dobry przykład strony internetowej z priorytetowymi celami i skuteczną ścieżką podaną klientom.

Podsumowanie

Pierwszym krokiem dla firm jest dowiedzenie się, co jest celem numer jeden dla ich witryny i dla każdej strony. Po podjęciu tej decyzji, muszą zaprojektować go w taki sposób, aby podkreślić te najważniejsze cele i doprowadzić klientów właściwą ścieżką do osiągnięcia tego, co firma chce osiągnąć.

Nie wszystko na stronie należy akcentować w ten sam sposób. Coś musi być głównym priorytetem i musi być właściwie podkreślone. Każda firma musi wykonać pracę, aby przekonać się, co nim jest, zaprojektować go i napisać tekst, który posłuży do osiągnięcia celów.

A co jest celem numer jeden na Waszej stronie? 

 

Przeczytaj poprzedni wpis:
Pomyślmy ponownie o email marketingu, część 2

Ponowne przeanalizowanie powitalnej wiadomości e-mail - studium przypadku MarketingSphera stworzyła zestaw firm, które zwiększyły swój współczynnik CTR o 450% poprzez...

Zamknij