Jak śledzić skuteczność mediów społecznościowych w wynikach sprzedaży?

Drukuj Drukuj Kwiecień 27, 2012 Marketing Społecznościowy

Istnieje rozbieżność między działaniami Social Media i realną sprzedażą. Jak wynika z badań jedynie 38% marketerów śledzi swoje wyniki sprzedaży wygenerowane dzięki kampaniom społecznościowym. Jak to możliwe, że ponad 60% marketerów nie ma pojęcia czy ich aktywność na platformach społecznościowych ma jakikolwiek wpływ na ich wyniki sprzedażowe?

Większość systemów monitorowania Mediów Społecznościowych jest bezwartościowa

Badając skuteczność Social Mediów skupiamy się na „miękkich” danych. Niemal wszyscy śledzą ilość odpowiedzi na tweety, ilość udostępnień danej treści, Facebook’owe „Lubię to”czy inne prawie bezwartościowe formy zaangażowania. Bezwartościowe, ponieważ nie wymagają od użytkowników żadnego wysiłku, który przekłada się w późniejsze zyski. Każdy z nas ma wśród swoich znajomych osobę, która na Facebook’u „lubi” właściwie wszystko co zamieścimy na portalu. Podobnie z tweetami, które często są wynikiem przekupstwa konkursowego i innych ofert wynagrodzenia. Liczenie fanów i obserwatorów jest równie podejrzane.

Często zdarza się, że w kampanii odbywającej się na stronie Facebook’a dany fanpage w szybkim czasie uzyskuje 2000 nowych użytkowników, ponieważ jeden ze szczęśliwców otrzyma limitowany kubek Starbucksa w prezencie. Wielu z tych użytkowników, mimo iż dotarło do danej strony, stało się jej fanem i wykonało w jej obrębie jakąś aktywność w ostatecznym rozrachunku może nie mieć nic wspólnego z działalnością danej firmy, rozmijając się w podstawowych wartościach kierujących ich życiem. Marketerzy zamiast skupić się na ilości osób faktycznie zainteresowanych oferowanymi przez nich produktami, czy marką, przeliczają jedynie ilość osób do których dotarli, nie zaważając na to, czy realnie staną się ich klientami. Często wychodzi się z założenia, że skoro jest duża aktywność użytkowników, całość kampanii musi zadziałać i być skuteczna.

Mierzenie zrealizowanych transakcji pokazuje co faktycznie działa

Wzmianki na blogach i innych wpływowych środkach komunikacji również są monitorowane, jednak także w ich przypadku nie mamy żadnych dowodów na ich skuteczność w pozyskiwaniu nowych klientów i utrzymywaniu tych dotychczas zdobytych. Niektórzy bloggerzy korzystają z narzędzi marketingu afiliacyjnego zamieszczając w swoich wiadomościach linki śledzące gdzie tylko mogą, ponieważ dzięki temu dodatkowo zarabiają, a przede wszystkim mają odzwierciedlenie tego czy to o czym piszą  jest interesujące i przydatne. Otrzymując dane dotyczące ilości wygenerowanych kliknięć i ostateczne wyniki sprzedaży wiedzą, że efektywnie przekazali informację i pomogli swoim czytelnikom znaleźć rozwiązanie problemu.

Mniej niż połowa marketerów w ostatecznych wynikach sprzedażowych i wygenerowanych leadach nie uwzględnia wpływu Social Media na ich ostateczny rezultat. Mimo tego, planują wydać jeszcze większe pieniądze na kampanie społecznościowe tego samego roku. Sprzedaż i generowanie leadów są korzyściami płynącymi z Social Mediów, ale należy je umieć zmierzyć, aby móc rozpoznać główne źródło zysków.

Monitorowanie Mediów Społecznościowych działa tak samo jak w przypadku Marketingu Afiliacyjnego

Social Media mogą być monitorowane aby wynagradzać partnerów, którzy przyczynili się do wygenerowanej sprzedaży. Dodatkową korzyścią jest możliwość identyfikacji ilości osób, które były aktywne w mediach społecznościowych i następnie stały się realnymi klientami. Nadszedł czas, aby przenieść możliwości śledzenia skuteczności na inne narzędzia, nie tylko sieć afiliacyjną. Jeśli twoja firma jest gotowa prowadzić monitoring w obrębie działań marketingu afiliacyjnego, czemu nie potraktować prowadzonych kampanii społecznych jako kolejnego partnera? Ustaw zespół zajmujący się Social Media jako partnera w swoim oprogramowaniu śledzącym w podziale na kampanie przez nich prowadzone na różnych platformach i mierz skuteczność ich pracy, tak jak w przypadku swoich partnerów. Możesz przypisać wartość uzyskanym „Lubię to” lub tweetom i jednocześnie sprawdzać jak aktywność w mediach społecznościowych przekłada się na działania bardziej angażujące. Nie chodzi o to, żeby zespół zarządzający Social Media rywalizował z Wydawcami, ale ważne jest uświadomienie, że dzięki narzędziom jakimi dysponuje sieć afiliacyjna możemy uzyskać informacje, które z portali społecznościowych przynoszą firmie najwięcej zysków w postaci leadów i sprzedaży. Kiedy pomyślnie zidentyfikowane zostaną najskuteczniejsze portale, ułatwi to dalsze prowadzenie skutecznych kampanii społecznościowch. Pojawia się tylko jeden problem – kiedy okaże się, że działania Social Media mają małą skuteczność, firma może znacznie zmniejszyć budżet na nie przeznaczony.

A ty monitorujesz leady i sprzedaż pochodzącą z kampanii Social Media? Zobacz darmowy przewodnik po kampaniam marketingowym w mediach społecznościowych.

Przeczytaj poprzedni wpis:
Marketing szeptany: Klienci są naszymi najlepszymi partnerami!

Nikt bardziej nie rozumie produktu niż klient, który go kupił. Dlatego też to właśnie on jest jednymi z najlepszych promotorów....

Zamknij