Przewodnik po Twitterze dla każdego marketera, część 1

Drukuj Drukuj Wrzesień 4, 2012 Marketing Społecznościowy

O ile Twitter nie jest cechuje się tak dużym ruchem jak Facebook to posiada on wiele zalet, które są jego wyróżnikiem jako jednego z wielu mediów społecznościowych. Przede wszystkim dużo łatwiej zdobyć obserwatorów na Twitterze, a także wpłynąć na ich poziom zaangażowania jeszcze zanim dołączą do grona znajomych twojego profilu osobowego lub staną się fanem strony firmowej.

Poniższy przewodnik wprowadzi cię w świat Twittera – dowiesz się w jaki sposób stworzyć profil wdrażając działania skutecznej strategii marketingowej. Jeśli jesteś zupełnie nowy w tematyce Twittera otrzymasz także zestaw wskazówek i sugestii dla początkujących, a jeśli orientujesz się już w tej tematyce, być może dzięki lekturze wpadną ci do głowy nowe pomysły.

Uwaga: chociaż w przewodniku będziemy mówić o zautomatyzowanych technikach działania, nie oznacza to, że namawiamy cię do spamowania na Twitterze (to jedynie zniszczy całą pracę i wysiłek jaki włożysz w swoje dotychczasowe działania). Automatyzacja proponowana jest jedynie w przypadku nielicznych działań, gdzie wpłynie ona na zwiększenie efektywności poszczególnych zadań.

Poszukiwanie i przegląd konkurencji

Jeśli jesteś początkujący na Twitterze, watro rozpocząć swoją przygodę od przejrzenia profili swojej konkurencji (lub kolegów z branży), której działania stanowią świetny przykład  na start.

Możemy w zasadzie zagwarantować, że już w tej chwili na Twitterze funkcjonują blogerzy, freelancerzy, przedsiębiorcy czy różnych rozmiarów firmy, które wykorzystują możliwości jakie daje im ten portal w świecie social media. Możesz ich odnaleźć za pośrednictwem ich stron lub korzystając z katalogów takich jak Twellow, czy Wefollow gdzie wyszukujesz profile firm w podziale na poszczególne branże.

Pamiętaj, aby znaleźć najlepszy z możliwych profili branżowych do obserwacji – jeśli przykładowo prowadzisz lokalną piekarnię, a pobliska konkurencja nie ma swojego profilu (lub posiada niewielu obserwatorów), poszerz swój zasięg wyszukiwania i skup się na podobnych biznesach w innych miastach. Kiedy już do nich dotrzesz, przejdź do obserwacji ich działań w mediach społecznościowych i notuj te, które przyniosły dobre rezultaty, a także te, które okazały się nietrafne.

Najważniejsze elementy profilu

Ponownie, jeśli dopiero co zacząłeś swoją przygodę w social media z Twitterem lub jeśli nie odniosłeś do tej pory znacznych sukcesów z pewnością powinieneś zwrócić uwagę na zawartość swojego profilu jako takiego, jeszcze zanim zaczniesz poszukiwać obserwatorów. Zapewne będziesz chciał mieć pewność, że uwzględniłeś następujące elementy:

Własny design tła – kiedy ktoś dotrze do twojego profilu na Twitterze po raz pierwszy, powinien zobaczyć świetny design w tle, który podkreśla twoją markę.

Zwięzłe i wyczerpujące bio – dostajesz 160 znaków na stworzenie własnego opisu, który widoczny będzie dla wszystkich użytkowników. Przygotuj interesującą i przekonywującą treść, aby stali się twoimi obserwatorami w świecie mediów społecznościowych.

Zdjęcie profilowe – nikt nie chce śledzić automatycznie wygenerowanej przez Twitter ikony. Co więcej, niewiele osób interesuje śledzenie logo firmy (chyba, że jest ono wyjątkowo rozpoznawalne). Ludzie chcą widzieć drugiego człowieka, który zarządza profilem. Media społecznościowe obracają się wokół tematyki zaangażowania, dlatego właśnie użytkownicy poszukują innych osób do nawiązania kontaktu, a nie bezosobowych firm.

Świetne tweety – ostatni, ale nie mniej ważny element –kiedy ludzie decydują się na śledzenie cię, najczęściej jest to wynikiem twoich poprzednich tweetów. Wchodząc na profil, możesz zobaczyć co najmniej 20 ostatnich tweetów. Upewnij się, że każdy z nich wpływa na poziom zaangażowania twojej publiczności – powinieneś udostępniać atrakcyjne treści i reagować na innych wręcz częściej niż ci się wydaje, a wszystko to, aby próbować dokonać sprzedaży.

Odnalezienie obserwatorów z grupy docelowej

Teraz kiedy masz już skonfigurowany profil na którym znajduje się kilka świetnych tweetów, twoim kolejnym celem jest zdobycie obserwatorów. Oczywiście, istnieje wiele metod na zdobycie jakichkolwiek użytkowników w social media, ale kluczem jest dotarcie do osób znajdujących się w twojej grupie docelowej zainteresowanych branżą w której działasz.

Zatem w jaki sposób możesz ich znaleźć? Jak ich nakłonić, aby zostali obserwatorami?

Od kiedy w działalności nie chodzi już o same wyniki liczbowe, istnieje pewna kwestia, która musi zostać wyartykułowana osobie docierającej na twój profil w mediach społecznościowych, tak aby samodzielnie doszła do wniosku, że jesteś na tyle interesujący, aby obserwować twój biznes. Zazwyczaj dobrze jest rozpocząć od użytkowników, którzy mają ustaloną politykę odwzajemniania obserwacji, najczęściej określoną za pomocą aplikacji internetowej. Przede wszystkim, powinieneś szukać osób, które utrzymują wynik bliski 1:1 liczby osób obserwowanych i obserwujących.

Pomocne w tych poszukiwaniach będą:

TwitterCounter Search – wpisz swoje słowa kluczowe, a odnajdziesz użytkowników wraz z kontami, które obserwują, a także tymi, które obserwują ich samych. Połącz TwitterCounter ze swoim kontem na Twitterze i bezpośrednio obserwuj użytkowników, których znalazłeś za pomocą wyszukiwarki.

Listy Twittera za pośrednictwem Listorious – wyszukaj list Twittera zestawionych wraz z innymi użytkownikami ze swojej branży. Kiedy wyświetlisz odnalezione listy na Twitterze przejdź do kolejnej karty, a następnie kliknij w każdego ze znalezionych użytkowników. W nowym layoucie Twittera zobaczysz ich profile w wyskakujących okienkach po prawej stronie ekranu, dzięki czemu będziesz widział także ich obserwatorów i profile, które sami obserwują, a co więcej sam będziesz miał możliwość rozpoczęcia ich obserwacji.

 

Oczywiście istnieje wiele więcej taktyk odnalezienia obserwatorów w social media. Możesz wykorzystać w tym celu Twellow i Wefollow wspomniane już wcześniej. Istnieją także aplikacje, które automatyzują proces obserwacji, a do najpopularniejszych należy Twitter Adder, który odnajduje i obserwuje nowych użytkowników w oparciu o określone warunki wyszukiwania, a co więcej usuwa z listy użytkowników, którzy nie odwzajemnili obserwacji w określonym odstępie czasu.

Uzyskiwanie obserwatorów z firmowych stron internetowych

Posiadasz firmową stronę, bloga, newsteller lub inną metodę udostępniania linków innym online? Więc upewnij się, że dołączasz do każdego z nich swój namiar na Twitterze – w podpisie e-mail, podpisie na forach, a także profilach na innych social media (chociażby na Facebooku). Tym sposobem, ludzie którzy do tej pory nawiązywali z tobą kontakt online w łatwy sposób będą mogli odnaleźć cię także na Twitterze.

Jednym z bardzo skutecznych sposobów uzyskiwania obserwatorów, szczególnie pochodzących z bloga jest wykorzystanie przycisków Twittera. Pozwalają one na umieszczenie przycisków przy każdym z postów, co ułatwia odwiedzającym udostępnienie interesujących wiadomości innym użytkownikom w mediach społecznościowych. Dodatkowym bonusem jest możliwość umieszczenia na koncie Twittera rekomendacji po każdym udostępnieniu twoich treści.

Tym sposobem osoby, które do tej pory wykazały zainteresowanie twoimi treściami dostają zaproszenie do obserwacji twoich działań, co więcej z dużym prawdopodobieństwem z niego skorzystają, ponieważ jest wystarczająco przekonywujący.

Najlepsze praktyki wysyłania bezpośrednich wiadomości

Teraz, kiedy posiadasz już obserwatorów, kolejnym krokiem jest zwiększenie ich zaangażowania. Jednym ze sposobów komunikacji ze swoimi obserwatorami jest wykorzystanie bezpośrednich wiadomości. Użytkownicy Twittera uwielbiają / nienawidzą relacji wynikających z bezpośrednio adresowanych wiadomości  o ile większość z nich nie wygląda jak zwykły spam.

Obserwując innych znajdziesz przykłady dobrego i złego posługiwania się bezpośrednimi wiadomościami. Te złe najczęściej wprost reklamują produkt/usługę lub starają się nakłonić użytkowników social media do zapisu na listę mailingową (próbując przekupując odwiedzających darmowym e-bookiem).

Potraktuj swoją początkową bezpośrednią wiadomość jak pierwsze wypowiedziane słowa do osoby, którą dopiero co poznałeś i podajesz jej dłoń do uściśnięcia. Nie chcesz przecież nikogo odstraszyć już na samym wejściu. Pomyśl o tej metodzie jak o drodze do nawiązania relacji z nowo poznanym obserwatorem. Zwyczajnie podziękuj za obserwację lub zapytaj czego jeszcze chciałby się dowiedzieć za twoim pośrednictwem na Twitterze. To drugie pytanie może okazać się szczególnie pomocne w odkryciu treści atrakcyjnych dla użytkowników mediów społecznościowych, jednocześnie wpływających na ich poziom zaangażowania.

Najlepszy sposób na stworzenie bezpośrednich wiadomości opiera się na personalizacji treści do każdego z nowych użytkowników. Oczywiście kiedy zaczniesz zdobywać dziesiątki nowych obserwatorów dziennie, pojawi się problem nadmiernej produktywności z tym związanej i w tym właśnie momencie wkracza kolejny proces automatyzacji.

Darmowe usługi typu Social Oomph pozwalają na rejestrację konta na Twitterze po czym automatycznie wysyłają wiadomości nowym użytkownikom. Tutaj należy pamiętać, aby nie być zbyt natarczywym dla obserwatorów oraz ZAWSZE odpowiadać personalnie na ich odpowiedzi o ile się na nie zdecydują. Przydatne może być również osobiste śledzenie wysyłanych wiadomości, oprócz standardowych treści powitalnych. Przykładowo, czy masz osoby, które wysyłały do ciebie wiadomość z prośbą o promowanie ich treści bloga? W takiej sytuacji, jeśli następnym razem będziesz miał posta, na którego promocji będzie zależało ci w szczególności, będziesz miał świetną okazję poprosić ich o przysługę promocji w social media.

Podsumowując część pierwszą – poznałeś już niezbędne elementy wiarygodnego i atrakcyjnego profilu na Twitterze, wiesz już w jaki sposób poszukiwać obserwatorów, a także dowiedziałeś się jak skutecznie nawiązywać kontakt z innymi użytkownikami mediów społecznościowych. Oczywiście istnieją pewne ułatwienia w postaci automatyzacji działań, jednak powtórzę to po raz kolejny – nie nadużywaj tych dogodności! Nie chcesz przecież zniechęcić swoich potencjalnych klientów? Personalizacja jest kluczowym elementem działań w social media.

W kolejnej części przewodnika dla marketerów kontynuowany będzie temat automatyzacji i personalizacji, omówione zostaną także kwestie związane z wyszukiwaniem i listami na Twitterze. Pojawią się także wskazówki odnośnie poruszanych tematów i stosowanych symboli wpływających za zainteresowanie użytkowników. Zachęcam do zapoznania się z kolejną częścią!

Macie już jakieś pierwsze pomysły rozwoju działań na Twitterze? Jakieś uwagi, którymi chcielibyście się podzielić? Zachęcam do komentowania!

Druga część przedownika po Twitterze dla marketerów

Przeczytaj poprzedni wpis:
Marketing na Facebooku: rozbudowany przewodnik dla początkujących, część 2

W pierwszej części przewodnika przedstawiliśmy informacje dotyczące osób jakie możemy znaleźć na Facebooku oraz możliwych form obecności firm na portalu. Opisaliśmy...

Zamknij