Płatna organifikacja Facebooka: Dlaczego Facebook nie planuje reklam graficznych?

Przyszłość marketingu Facebooka, nie wiąże się z reklamami graficznymi. Skupia się na widoczności i zasięgu. Mówiło się bardzo dużo na temat pre/post IPO i o jego wadliwym wyświetlaniu reklam graficznych. Wspomniano, że nikt nie klikał na reklamy i były one nieefektywne. Szczerze mówiąc była to błędna ocena. Facebook przechodzi na ruch organifikacji, który to od lat głosił Marty Weitraub. Jednostki reklamowe Facebooka o których wszyscy aktualnie wykrzykują znikają w dali, płatne interakcje, zwiększenie zasięgu i słowa reklamowe wychodzą na pierwszy plan.

 

Możemy pomyśleć o Facebooku jako bardziej nowoczesnej wersji RRS. Ludzie wykorzystują Facebook do wszystkich typów informacji, a przede wszystkim do informowania. Liczby świadczące o jego wykorzystaniu są oszałamiające. W marcu 2012 roku istniało 398 milionów użytkowników, którzy na Facebooku pojawiali się  co najmniej przez 6 dni w tygodniu, poza tym istniały ponad 42 miliony stron posiadających ponad 10 „Lubię to”. Odbiorcy są zaangażowani, otwarci na marki i przyzwyczajeni do portalu.

Reklamy Facebooka odchodzą od swoich standardowych wydań z charakterystycznymi liczbami i obrazami w postach/stronach reklam, kierując się ku płatnym bardziej zintegrowanym modelom i promowanym postom. Kluczem przyszłości reklamy Facebooka jest udział marek i interakcje. Posiadanie strony na Facebooku jest niezbędne i stanowi unikalne możliwości reklamowe, które dostosowane są do wewnętrznej grupy odbiorców.

Jest to specyficzna odmiana reklamy, która nie istniała nigdy dotąd. W przeciwieństwie do tradycyjnych mediów, Facebook tworzy spersonalizowane możliwości reklamowe, których użytkownicy nie mogą przewinąć jak tych oglądanych z wykorzystaniem DVR, pominąć jak w przypadku czasopism lub unikać wzrokiem jak zdarza się to z banerami. Facebook przecina tą przepaść między naturalną rozmową i płatnymi miejscami reklamowymi.

Wpisy sponsorowane (Sponsored Stories)

Najbardziej oczywistą formą reklamy aktualnie wykorzystywanej z użyciem płatnego modelu organicznego są wpisy sponsorowane. Niezależnie czy chodzi o posty czy strony, dane użytkowników wykorzystywane są do promocji marki. Kluczem Facebooka są dane znajomych z open graph dołączone do reklam, dzięki czemu stają się one bardziej wiarygodne i tworzą spersonalizowany przekaz. Model wpisów sponsorowanych pozwala Reklamodawcom wykorzystać przykłady „z życia wzięte” do promocji swoich reklam w organicznym doświadczeniu użytkowników.

Wiadomości mogą wyświetlać się w prostej formie tj. wspominanie stron, których fanami są znajomi użytkownika lub pokazanie przykładów bezpośredniej ich interakcji z marką. W rzeczywistości Reklamodawcy promują zarówno interakcję słowną, jak i samą treść:

Przykładowa strona

Dodatkowo, nowe targetowanie pozwala na mądrzejsze gospodarowanie wydatkami w oparciu o konkretne działania. Reklamodawcy mogą kierować się do tych, którzy najprawdopodobniej polubią stronę lub klikną na reklamę:

Lub

Przykładowy post

Poszczególne wiadomości mogą być także naturalnie promowane z wykorzystaniem linków, „Lubię to” i komentarzy. Posty mogą być targetowane także w oparciu o tradycyjne metody targetowania reklam, zatem pokazywane są posty osobom lubiącym konkurencję, dany temat lub osobom dopasowanym pod względem demograficznym.

Dzięki obu typom reklam administratorzy mogą dotrzeć do osób, które nie są jeszcze powiązane ze stroną, wykorzystując czynnik znajomych i kontaktów, które przekazują daną treść dalej.

Generator Zasięgu

Jedną z głównych ciekawostek w tym roku jest produkt o nazwie Generator Zasięgu. Jest on pakietowym rozwiązaniem reklamowym dla wykwalifikowanych klientów, którzy mogą zwiększyć widzialność postu z 16% zasięgu wśród fanów do 75%.

Produkt ten wykorzystuje wpisy sponsorowane i zamiast formatu CPC, dany post na stronie promowany jest każdego dnia na Facebooku. Jak twierdzi rzecznik Facebooka klienci korzystają z Generatora Zasięgu jeśli wykazują odpowiedni poziom zaangażowania. Od kiedy działa on w oparciu o wpisy sponsorowane i reklamy z postów na stronach, firmy muszą mieć wystarczającą ilość postów i fanów zaangażowanych w ich działalność, tak aby mieć jak największą gwarancję rozprzestrzenienia informacji. Zatem dla dużych Reklamodawców jest to pełna obsługa płatnej platformy marketingowej służącej promocji postów i treści.

Posty promowane

Ostatnio są one testowane jako kolejna jednostka reklamowa na Facebooku i mogą być najbardziej rewolucyjną ofertą dla marketerów. Promowanie postów promowanych pomoże wiadomościom stać się lepiej widzialnymi dla większego procenta grupy docelowej, jest to działanie podobne do płatnego modelu integracji. Tradycyjnie, posty są dostarczane do użytkowników w oparciu o EdgeRank, który dopasowuje najbardziej istotną i popularną treść do każdego z użytkowników. Z użyciem postów promowanych, można pominąć EdgeRank i przesyłać treść do całej jego grupy odbiorców.

Jest to rewolucyjna metoda reklamowa, dzięki której firmy mogą mieć pewność że ich najlepsze posty mogą zostać dostarczone do strumieni użytkowników. Większość użytkowników typowo widzi wyłącznie domyślny tryb najpopularniejszych wiadomości (zamiast tych ostatnich, bieżących aktualności) i traci przez to dużo informacji, zarówno ze strony użytkowników jak i marek. Posty promowane pomogą przełamać tą barierę i zwiększyć widoczność wśród ludzi, którzy już „lubią” daną stronę.

Zamiast kupować miejsca reklamowe znajdujące się poza ścianą Facebooka, posty dają możliwość wyświetlania bezpośrednio u użytkowników. Posty promowane zapewnią, że wiadomość zostanie dostarczona wraz z resztą treści w 100% zachowując naturalny format.

Wyróżnij ważny post

W maju częściej mówiono o testach kont Facbooka, niż o samych stronach. Pojednycza, jednorazowa oferta była wyświetlana użytkownikom w celu zwiększenia zasięgu wśród personalnych postów. Może być to wykorzystywane w formach takich jak foundriser, który może mieć niższy poziom zaanażowania niż zwykle.

Targetowanie użytkowników do promocji ich postów potwierdza zaangażowanie i skuteczność płatności organicznych na Facebooku.

Podsumowując, Facebook wprowadza dość duże zmiany w ogólnym modelu reklamowym, tworząc format, który nie jest możliwy w innych warunkach. Argument „ja nie klikam na reklamy” powinien niedługo przestać istnieć, kiedy Reklamodawcy odkryją sposób na zwiększenie zasięgu i widoczności w naturalnym formacie rozmowy.