Dlaczego użytkownicy porzucają koszyk zakupowy? [Infografika]

Styczeń 23, 2013 E-Commerce

koszyk

Wraz z nadejściem ‘Czarnego Piątku’ rozpoczynającego sezon świątecznych zakupów, ludzie coraz częściej zwracają uwagę na alarmujący trend w branży e-commerce – porzucanie koszyka zakupowego.

Zła informacja jest taka, że według ‘comScore’, 67% koszyków jest porzucanych tuż przed dokonaniem zakupu.

Dobra wiadomość jest taka, że jeśli możemy obniżyć współczynnik rezygnacji nawet o kilka punktów procentowych, to stanowi to ogromną szansę dla zwiększenia sprzedaży.

 

Pierwszym krokiem jest zrozumienie przyczyn porzucania koszyka zakupowego przez klientów.

Na podstawie badań przeprowadzonych przez ‘SeeWhy’, ‘BizReport’, ‘Forrester’ i innych, ‘Fifth Gear Commerce’ utworzył świetną infografikę na temat porzucania koszyków zakupowych. Spójrzmy, jakie informacje przedstawia.
 

Wzrost porzucania koszyków zakupowych:

  • Klienci online porzucają co najmniej 1 koszyk zakupowy każdego roku (stanowi to 88% wszystkich porzuceń, co daje 18 mld strat rocznie);
  • Z roku na rok zwiększa się ilość porzuconych koszyków. W 2008r. było to 68%, w 2009r. – 71%, a w 2010r. – 72%;
  • 22% sprzedawców online nie zna poziomu współczynnika porzuceń dla swojej firmy;
  • Tylko 5% klientów online nigdy nie porównuje cen;
  • 47% kupujących online rzadko płaci pełną cenę za zakupione produkty.

 

Porzucone, ale nie zapomniane:

  • 75% porzuconych koszyków zakupowych wciąż zmierza do zakończenia transakcji;
  • Średni czas pomiędzy pierwszą wizytą klienta, a ostatecznym zakupem wynosi 3h 34 minuty.

 

Wzrost współczynnika konwersji przy zoptymalizowanej stronie realizacji transakcji:

Sprawą kluczową jest prostota. Dlatego, na stronie realizacji transakcji powinny znaleźć się wyłącznie niezbędne informacje potrzebne do realizacji zakupu.

Ważne jest zatem:

  • Wyświetlenie ikon bezpieczeństwa w widocznym miejscu;
  • Wskazanie wszelkich błędów, jakie klienci popełnili podczas wprowadzania danych;
  • Zaproponowanie klientom dodatkowych produktów, które są powiązane z zakupem;
  • Włączenie rekomendacji klientów dla produktów znajdujących się w koszyku;
  • Przedstawienie jasnego wezwania do działania;
  • Dołączenie wizualizacji kolejnych etapów procesu realizacji transakcji.

 

Jakie są przyczyny porzucania koszyka zakupowego:

  • 44% badanych wskazało jako powód drogie koszty przesyłki;
  • 41% nie było gotowe na zakup;
  • 27% chciało porównać ceny;
  • 25% osób odpowiedziało, że produkt kosztował więcej niż oczekiwali;
  • 24% chciało „zapisać” koszyk i powrócić do niego później;
  • 22% stwierdziło, że koszty przesyłki były wyświetlone zbyt późno;
  • 14% nie chciało tworzyć konta;
  • 11% stwierdziło, że proces realizacji transakcji był zbyt skomplikowany;
  • 10% wskazało na niewystarczające informacje związane z zakupem;
  • 7% zauważyło brak możliwości wybrania preferowanych opcji płatności.

 

Szacuje się, że całkowity roczny współczynnik porzucenia koszyków zakupowych do 1016r. wyniesie – 31 miliardów dolarów.
 

Kilka wskazówek na koniec:

  • Zawsze należy pozwolić  gościom na złożenie zamówienia!
  • Ważne jest dołączenie zachęt, takich jak bezpłatna wysyłka;
  • Włącz wyświetlanie imienia osoby kupującej;
  • Wykorzystaj narzędzia analityczne do określenia, które z produktów mają największe prawdopodobieństwo porzucenia przez kupujących;
  • Darmowa wysyłka to najlepsza droga (73% klientów deklaruje, że bezwarunkowa bezpłatna wysyłka stanowi kluczowy element przy podejmowaniu decyzji o zakupie);
  • Wysyłaj e-maila potwierdzającego do klientów, którzy opuścili swoje koszyki (67% konwersji online pochodzi z wiadomości e-mail);
  • Zawsze należy zachować historię zakupową klientów.

 

infografika

 

Jak się Wam podoba ta infografika? Czy sądzicie, że są jeszcze inne powody, dla których ludzie rezygnują z koszyka zakupowego?