Mierzenie Efektywności E-mail Marketingu

Luty 28, 2013 Email Marketing

E-mail marketing jest najbardziej zaufaną formą komunikacji. Spośród wszystkich internetowych kanałów 77% konsumentów wybiera właśnie e-mail. Niektórzy twierdzą, że era e-mail marketingu już się kończy, jednak 80% marketerów uważa e-mail za najsilniejsze medium sprzedażowe (przed marketingiem w wyszukiwarkach i reklam typu display). Dobrze wykonana kampania e-mail może:

  • Zwiększyć sprzedaż
  • Zwiększyć lojalność klientów
  • Generować leady sprzedażowe
  • Redukować koszty marketingowe

Kiedy e-mail raz zostanie wysłany marketerzy zostają z olbrzymią ilością raportów z kampanii. Co robią z tymi wszystkimi danymi?

Avinash Kaushik, wiodący na świecie analityk internetowy zaleca spędzenie 10% czasu na raportowaniu i poświęcenia 90% czasu na działania oparte na tych danych. Według Marketingsherpa marketerzy mierzą trzy dane: wskaźnik otwarć e-maili, współczynnik klikalności i wskaźnik dostarczenia.

 

współczynniki

 

Wskaźniki dostarczenia

Ten wskaźnik jest głównym punktem wyjścia twojej kampanii mailingowej i jest dobrym narzędziem do monitorowania siły twojej listy e-maili. Wysoki wskaźnik dostarczeń oznacza, że docierasz do swojej grupy docelowej. Niska wartość wskaźnika mówi o tym, że musisz popracować nad stworzeniem lepszej listy subskrypcyjnej.

Wskazówka: Prostym sposobem na ulepszenie listy jest umieszczenie swojego znaczka e-mail na stronie głównej firmowej witryny.

 

Wskaźniki otwarć

Po tym jak e-mail dotrze do skrzynki odbiorczej klienta kolejnym wyzwaniem jest to by go przeczytał. Temat twojej wiadomości będzie mieć największy wpływ na twoją kampanię i jest tym co sprawia, że subskrybent klika przycisk „otwórz”. Musi przyciągnąć uwagę czytelnika i powinien mówić o tym, czego może się on spodziewać w całym e-mailu.

Wskazówka: Badania przeprowadzone przez Implix wykazały, że e-mail, którego temat posiada więcej niż 25 znaków jest chętniej czytany niż ten z tematem poniżej 25 znaków.

 

Współczynniki klikalności

Kiedy twój subskrybent otrzyma wiadomość e-mail i ją przeczyta przychodzi czas na działanie. Jest to zależne tylko od twojej treści. Czy zawartość jest odpowiednia? Istotne wiadomości będą miały wyższy współczynnik klikalności. Jeśli twoja kampania polega na przesłaniu tego samego e-maila do wszystkich odbiorców współczynnik klikalności będzie niski.

Wskazówka: By osiągnąć wysoki współczynnik klikalności podziel swoją listę mailingową według tematów. To może doprowadzić do większej ilości kampanii w miesiącu, ale poskutkuje większą liczbą gości na twojej stronie internetowej i mniejszą liczbą osób, które będą chciały się wypisać z twojej listy subskrybentów.

 

Łączenie danych z e-maili ze stroną internetową

Dane, które mierzysz i działania, które podejmujesz nie są ograniczone tylko do tej wielkiej trójki. Reszta ciężaru spoczywa na twojej stronie internetowej. Jeśli czytelnik dotrze na twoją stronę, ale opuści ją ze względu na stronę docelową, ponieważ nie odpowiada ona temu co było w e-mailu, wciąż będziesz uważał, że twoja kampania odniosła sukces? Do zmierzenia tego można użyć dwóch kolejnych wskaźników:

 

Strony docelowe kampanii

Targetowane w ten sam sposób strony docelowe tworzone są dla kampanii w wyszukiwarkach internetowych i to samo dotyczy kampanii e-mail. Strona docelowa powinna przekazywać ten sam komunikat jaki wyświetlił się w e-mailu. Jeśli twoje wezwanie do działania kieruje czytelnika do twojej strony głównej, to bardziej prawdopodobne jest to, że czytelnik ją opuści.

Wskazówka: Używaj Google Analytics do monitorowania współczynnika odrzuceń z twoich kampanii e-mail marketingu. Wysoki współczynnik odrzuceń oznacza, że twoja kampania skierowana jest do złych odbiorców.

 

Przychód z wiadomości e-mail i współczynnik konwersji

Jeśli śledzisz e-commerce w Google Analytics będziesz zaznajomiony ze współczynnikiem konwersji strony. Jednakże znajomość współczynnika konwersji niewiele daje. Śledź swoją kampanię e-mail używając budowy adresów URL w Google, aby dowiedzieć się jak duży przychód przynosi każdy e-mail i twój współczynnik konwersji e-mail.

Wskazówka: Zidentyfikuj e-maile, które dobrze to realizują i wdrażaj je we wszystkich segmentach.

Mierzenie wskaźników dostarczenia, otwarć i klikalności to dobry początek, ale przez zawężanie tego co można zmierzyć, tracisz wiele konkretnych danych, które mogą pomóc ci w zwiększeniu satysfakcji swoich klientów i zwiększeniu sprzedaży. Jednakże, jak mówi stare przysłowie „nie wszystko co jest ważne można zmierzyć i nie wszystko co da się zmierzyć jest ważne”.

 

A ty jak mierzysz dane ze swojej kampanii e-mail?