Jak testować i optymalizować strony docelowe: wskazówki, narzędzia i rady

Dla wielu użytkowników internetu twoja strona docelowa jest twarzą twojej witryny: to ich pierwsze spotkanie z firmą. To dobra wiadomość, ponieważ dobra strona docelowa albo konwertuje gościa w klienta poprzez skłonienie ich do podjęcia konkretnego działania albo kusi ich do tego by bardziej zagłębili się w twojej stronie.

Strona docelowa jest ważnym czynnikiem w tworzeniu biznesu, ponieważ skupienie się na jednej ofercie jest bardziej przekonujące i mniej rozpraszające niż strony zapełnione ofertami. Z tego powodu, nawet drobne rozbieżności mogą oznaczać różnicę pomiędzy sprzedażą, a opuszczeniem strony. Strona docelowa powinna być specjalnie zaprojektowana, przetestowana i dostosowana w taki sposób żeby maksymalizować jej wydajność.

Najlepszym sposobem jest przetestowanie swojej obecnej strony docelowej aby móc zdecydować co powinno ulec zmianie. Poniżej opisano rzeczy, które powinny być przetestowane byś mógł uzyskać szansę na optymalizację swojej strony docelowej.

Prędkość

W dzisiejszym świecie panuje szybkie tempo, dlatego nie oczekuj od użytkowników, że będą cierpliwie czekać na to, aż twoja strona w końcu się załaduje. Szybkość ładowania się strony jest często pomijana podczas wprowadzania poprawek, ale jest to kluczowy czynnik przyczyniający się do wskaźnika konwersji i rankingu w wynikach wyszukiwania. Co więcej, strony docelowe mają być dobrym doświadczeniem dla użytkownika i najszybszym sposobem na zadowolenie użytkownika jest dostarczenie mu wyników tak szybko jak to tylko możliwe. Przeprowadź test prędkości witryny i zobacz jak poprawienie szybkości wpłynie na twój wskaźnik konwersji.

Wskaźnik konwersji

Gdy przychodzi do obliczania wskaźnika konwersji, nie chcesz ujrzeć dużej liczby. To procent użytkowników, którzy przeglądali twoją stronę, ale albo nie podjęli oczekiwanej akcji, albo nie przeszli głębiej do witryny. Dobry współczynnik odrzuceń plasuje się poniżej 30 %, a jeśli wynosi ponad 60 % to jest to już dużym problemem.

Jeśli śledzisz swój współczynnik odrzuceń i wyniki wydają się być wysokie, istnieje kilka podstawowych funkcji stron docelowych, które mają duży wpływ na ten współczynnik. Powinny być one przeanalizowane i w miarę potrzeby poprawione.

Jasny cel

Strona docelowa powinna mieć jeden cel czy ofertę. Nie powinny pojawić się tam żadne zakłócenia, więc upewnij się, że dla użytkownika wszystko jest oczywiste.

Łatwość nawigacji

Warto najważniejsze informacje umieścić ponad zakładką, dzięki czemu użytkownicy nie będą musieli przewijać strony, aby dowiedzieć się co na twojej stronie jest najważniejsze.

Wezwanie do działania

Proponowane działanie powinno być nie tylko jasne, ale także łatwe w realizacji. Upewnij się, że twoje wezwanie do działania jest łatwo klikalne i przyjazne użytkownikowi.

Spójność

Dopasuj słowa kluczowe twojej strony docelowej do reklamy internetowej. Odwiedzający przychodzą na twoją stronę, myśląc już o jakimś celu, dlatego miej to na uwadze. Zadbaj aby twoje reklamy i strona internetowa były spójne.

Strona docelowa SquareSpace’s wyjaśnia swój cel poprzez ustalanie priorytetów i balansowaniem pomiędzy obrazami i tekstem. Wezwanie do działania przyciąga wzrok i jest łatwe do kliknięcia, dlatego przejście do następnego etapu jest kuszące.

StronaDocelowa

Strona docelowa Treehouse’s wspaniale poradziła sobie z komunikowaniem skomplikowanych informacji przez wideo, tytuły i łatwe do strawienia akapity. To wszystko wraz z jasnym i czytelnym wezwaniem do działania.

StronaDocelowa2

Estetyka strony docelowej Over’s robi wszystko by zaprosić internautów do odwiedzenia strony. Choć zawiera wszystkie niezbędne informacje, połączenie wysokiej jakości fotografii, pustej przestrzeni i mocne wezwanie do działania balansują wygląd strony.

StronaDocelowa3

Wskaźnik konwersji

Konwersja następuje gdy odwiedzający ukończy działanie, dla którego została stworzona strona docelowa. Może nią być wypełnienie formularza, rejestracja konta, kupienie produktu lub po prostu odwiedzenie twojej strony. Im masz wyższy wskaźnik konwersji tym lepiej. Oznacza to, że duży odsetek osób konwertuje się w klientów, zamiast uciekać ze strony. Aby go obliczyć po prostu podziel liczbę konwersji przez liczbę odwiedzających.

Na współczynnik konwersji mogą wpłynąć nawet drobne zmiany w wyglądzie twojej strony. Aby zobaczyć, które z nich będą miały największy wpływ użyj testu A/B.

Testy A/B

Test A/B to proste wskazanie tego rozwiązania, które lepiej zwiększy konwersje na twojej stronie. Pozwala ci ustalić jak dana zmiana w stronie docelowej wpływa na wskaźnik konwersji. Polega to na zgadywaniu edycji stron i testowaniu dwóch wariantów strony docelowej aby zobaczyć, który jest lepiej odbierany przez użytkowników. To dobry sposób na skutecznie zwiększenie wskaźnika konwersji i śledzenie tego jak precyzyjne zmiany go dotyczą.

Zanim rozpoczniesz testy A/B

Zanim zaczniesz testować swoją stronę testem A/B, musisz pamiętać o tym:

  • Upewnij się, że twoja strona działa już na tyle długo, by być indeksowana w wyszukiwarce. W ten sposób wygenerujesz odpowiednią ilość ruchu do otrzymania rezultatów wartych analizy.
  • Upewnij się, że wersja B strony, którą testujesz, nie jest zaindeksowana. Jest to ważne z kilku powodów: jeśli masz dwie kopie na żywym URL wyszukiwarka będzie przesyłała ruch do obojętnie, której strony. Ze względu na podobny temat pomiędzy testowanymi przez ciebie stronami, skopiowana treść obniży SEO dla twojej oryginalnej strony.

Możesz zrobić pewną wersję B, która nie będzie indeksowana przez wyszukiwarkę. Wystarczy w nagłówku wpisać meta tag „No Index” lub stosując kanoniczne odniesienie do wersji A ukazując oryginalność i wyższy status.

Co powinieneś przetestować

Odrzuć chęć przetestowania na stronie każdego drobiazgu. Testy A/B wymagają czasu, a ich ostatecznym celem jest przyniesienie znaczących rezultatów. Skup się na tych kluczowych zmiennych:

  • Wezwania do działania
  • Nagłówki
  • Obrazki
  • Długość formularza
  • Referencje, loga klientów i inne mające znaczenie społeczne

Użyj Google Analytics

Google Analytics to świetne, kompleksowe narzędzie, które może mierzyć praktycznie każdy aspekt twojej strony docelowej, dzięki czemu możesz skutecznie mierzyć swój sukces. Posiada również wizualny optymalizator witryny dla testowania A/B. Jest niezwykle łatwy w obsłudze, ze specyficznymi etapami takimi jak ustanowienie celu konwersji, tworzenie eksperymentów, sprawdzanie i dodawanie kodu do stworzenia zmian. Jeśli nie nasz tego narzędzia skorzystaj z instrukcji krok po kroku, które można łatwo znaleźć w Internecie. Skorzystanie z tego narzędzia pomoże ci poprawić funkcjonalność twojej strony.

GoogleAnalytics

Case Study

37Signals eksperymentowało z nagłówkami na stronie do rejestracji do Highrise. Przetestowano dwie wersje – „Wystartuj konto Highrise”, oraz „30-dniowy darmowy okres próbny na wszystkich kontach”. Ujawniło to 30 % różnicy, przy czym wyższy wskaźnik konwersji miała druga wersja. To pokazuje jak skutecznym narzędziem identyfikacji detali mających wpływ na konwersje jest Google Analytics.

37signals

Przeczytaj poprzedni wpis:
16 studiów przypadków udowadniających ROI marketingu mobilnego

Czy zwracasz już uwagę na marketing mobilny? Po latach bycia kolejną „dużą rzeczą” telefon może wreszcie być obecną „dużą rzeczą”....

Zamknij