Czego możesz dowiedzieć się ze współczynnika odrzuceń i w jaki sposób go poprawić?

Drukuj Drukuj Sierpień 8, 2012 Narzędzia

Zanim zajmiemy się poprawą współczynnika odrzuceń, musimy dowiedzieć się czym on tak naprawdę jest. Wskaźnik odrzuceń jest procentem odwiedzających, którzy dotarli na stronę internetową po czym opuścili ją bez przeglądania jakichkolwiek jej podstron. Jeśli zerkniesz na swoje statystyki w Google Analytics znajdziesz tam swój wynik. Jeśli przykładowo, twój współczynnik odrzuceń wynosi 75% oznacza to, że 75% osób, które weszły na stronę twojego biznesu online opuściły ją wyłącznie po wyświetleniu miejsca na które zostały skierowane, niezależnie czy była to strona główna, czy któraś z podstron.

Wszystko sprowadza się do faktu, że twoja strona nie jest w stanie zatrzymać odwiedzających. Ludzie przychodzą na nią i znajdują to czego poszukują, a jeśli nie lub pojawiają się tam treści zupełnie niezgodne z ich oczekiwaniami – opuszczają ją. Kluczem jest, aby upewnić się, że osoby docierające na witrynę przeglądają także jej podstrony.

Czy współczynnik odrzuceń jest naprawdę zły?

Zanim zaczniemy, chcielibyśmy, abyś zatrzymał się na moment i zastanowił się nad głównymi celami strony twojego biznesu internetowego, żeby sprawdzić czy wysoki współczynnik odrzuceń jest naprawdę złą rzeczą. Istnieje wiele stron, których celem jest sprowokowanie użytkowników do podjęcia działania, a nie zachęcenia ich do przeglądania w nieskończoność znajdujących się na nich treści. Wyzwania do działania odstraszające odwiedzających zawierają:

– Wymaganie od użytkownika wykonania telefonu pod płatny numer w celu uzyskania dodatkowych informacji odnośnie produktu lub usługi.

– Przenoszenie klientów na stronę sprzedaży znajdującą się pod inną domeną lub w innej sieci, np. jeśli sprzedajesz produkty na Allegro lub Ebay’u.

– Kliknięcie w banery reklamowe liczone jako płatne lub przenoszące na partnerską stronę produktu.

– Formularz po którego wypełnieniu użytkownik nie zostaje prześniony na dodatkową stronę w celu potwierdzenia.

Zasadniczo, jeśli masz cele, które wymagają jedynie od ludzi odwiedzenia twojej strony to nie musisz martwić się o współczynnik odrzuceń, chyba że masz wielu konkurentów, których strony odnotowują lepsze wyniki w ilości przeglądanych podstron.

Wszystko zaczyna się od Google Analytics

Twoim pierwszym przystankiem powinno być znalezienie metody na poprawienie współczynnika odrzuceń w Google Analytics. Logując się na profil Google Analytics dla twojej strony biznesu w sieci poznajesz średni wynik współczynnik odrzuceń. Jeśli chcesz poznać sedno sprawy, to nie jest wynik na który powinieneś patrzeć. Oto kilka kwestii, które możesz odkryć dzięki wskaźnikowi odrzuceń za pośrednictwem Analytics.

Najlepsza „spójna” treść

Po pierwsze, zajmij się dogłębną analizą Treści-> Zawartość witryny -> Wszystkie strony.

W tym miejscu zobaczysz wszystkie strony twojej witryny, które uzyskały najwięcej wyświetleń w ciągu ostatnich 30 dni oraz ich współczynnik odrzuceń. Z tego miejsca dowiesz się, że:

  • Współczynnik odrzuceń dla strony głównej wynosi prawie 50%. Oznacza to, że co najmniej połowa odwiedzających zdecydowała się na przejście do kolejnych podstron i postów.
  • Najpopularniejszym postem w omawianym przykładzie była Oś czasu na Facebooku, który uzyskał 91% wskaźnik odrzuceń – po tym jak ludzie przeczytali post (zakładając optymistycznie, że odnaleźli informacje jakich oczekiwali) opuścili stronę.
  • Następnie, możesz posortować dane pod względem współczynnika odrzuceń poprzez kliknięcie na kolumnę, aby zobaczyć strony o najwyższym i najniższym wyniku. Informacje te mogą pomóc ci w określeniu:
  • Jakie treści prowokują użytkowników do przejrzenia większej ilości podstron na twojej witrynie vs. jakie treści użytkownicy sprawdzają w pierwszej kolejności, a jakie na końcu.
  • Które strony na twojej witrynie w pierwszej kolejności wymagają poprawy – najprawdopodobniej będziesz chciał zmniejszyć współczynnik odrzuceń dla stron mających największą liczbę odsłon. Tym sposobem, strony dostarczające największą ilość ruchu zaczną rozprzestrzeniać go po pozostałej części witryny.
  • Które strony powinieneś postrzegać jako modelowe pod względem utrzymywania uwagi odwiedzających – te z najniższym współczynnikiem odrzuceń najprawdopodobniej dostarczają najbardziej wartościowe leady także do innych obszarów twojej witryny.

Najlepsze źródła ruchu

Następnie powinieneś wybrać zakładkę Źródła odwiedzin ->Źródła -> Cały ruch.

W tym miejscu poznasz źródła ruchu na stronie twojego biznesu online, które dostarczyły największej liczy użytkowników z uwzględnieniem współczynnika odrzuceń. Oto informacje jakie uzyskujemy z powyższego przykładu:

  • Geeks4Share.com i TrafficGenerationCafe.com są głównymi dostarczycielami ruchu z najniższym współczynnikiem odrzuceń. Użytkownicy docierający z tych stron chętniej przeglądają inne treści znajdujące się na witrynie.
  • StumberUpon dostarcza znacznie lepszych wyników z mediów społecznościowych i ma najniższy współczynnik odrzuceń w porównaniu do źródeł związanych z Facebookiem i Twitterem.
  • Zaskakująco to Facebook ma najwyższy współczynnik odrzuceń spośród wszystkich źródeł ruchu.

W tej sekcji dowiesz się które źródła ruchu dostarczają odwiedzających poświęcających dłuższą chwilę na przejrzenie twojej witryny biznesu internetowego. Dzięki tym informacjom będziesz wiedział w jakim stopniu satysfakcjonujesz swoich poszczególnych odwiedzających. W omawianym przykładzie wyniki wskazują, że użytkownicy przychodzący z StrumbleUpon są bardziej zadowoleni z uzyskiwanych treści od osób skierowanych z Facebooka. Wszystko to, pozwala ci na skupienie się na istotnych źródłach o ile twoim celem jest utrzymanie liczby osób odwiedzających twoją stronę.

Najlepsze słowa kluczowe

Zagłębiając się jeszcze bardziej w Źródła odwiedzin -> Źródła -> Wyszukiwanie -> Bezpłatne, możesz sprawdzić, które słowa kluczowe dostarczyły największej liczby odwiedzających w wyszukiwaniu organicznym z uwzględnieniem współczynnika odrzuceń. Możesz nawet zobaczyć, które strony docelowe i jakie słowa kluczowe sprowadziły użytkowników, wystarczy kliknąć na link „Strona docelowa”, następnie w funkcji „Dodatkowy wymiar” z kategorii „Źródła odwiedzin” wybrać „Słowa kluczowe” i masz przed sobą wyselekcjonowane dane.

Tym sposobem, jeśli masz różne słowa kluczowe sprowadzające do tej samej strony, możesz zobaczyć którzy użytkownicy otrzymują poszukiwaną informacje na powiązanej stronie docelowej oraz które ze słów kluczowych wpływają na ich dalszą chęć przeglądania strony w oparciu o jej treści.

Więcej danych związanych ze współczynnikiem odrzuceń

W Google Analytics prawie każdy kawałek danych jest powiązany ze współczynnikiem odrzuceń. Kontynuuj uważne przeglądanie statystyk, aby dowiedzieć się jak czynniki de0mograficzne typu lokalizacja, typ przeglądarki, a nawet  zaangażowanie w mediach społecznościowych wpływa na twój współczynnik odrzuceń.

Jak poprawić współczynnik odrzuceń

Zatem, kiedy wiesz już więcej na temat swoich treści, źródeł ruchu, słów kluczowych i danych demograficznych oraz ich wpływu na współczynnik odrzuceń, twoim następnym zadaniem jest poprawienie swoich wyników. Oto kilka przydatnych pomysłów!

  • Dodaj linki do większej ilości stron powiązanych treścią twojej witryny. Pomyśl o innych stronach, które będą chcieli odwiedzić użytkownicy zainteresowani daną tematyką, następnie dodaj do ich treści linki powiązane z witryną twojego biznesu w sieci w stylu „jeśli to ci się podobało, pokochasz także to!”.
  • Wyjdź poza strony produktów. Nie każdy będzie gotowy na dokonanie zakupu produktu, ale może być zainteresowany poznaniem większej ilości szczegółów na jego temat. Zamiast umieszczania wyłącznie wersji do dokonania zakupu dołącz kilka linków do dodatkowych informacji, przewodników w jaki sposób efektywnie korzystać z danego produktu, aby uzyskać konkretne rezultaty, dołącz także opinie i rekomendacje innych klientów. Być może dzięki temu utrzymasz odwiedzającego na stronie na tak długo, że zdecyduje się dokonać zakupu.
  • Dodaj do bocznego paska linki do treści, które polubią wszyscy. Jeśli design twojej strony zawiera boczny pasek, zamieść w nim linki, które będą interesujące dla odwiedzających. Przykładowo, jeśli nowy użytkownik może trafić na jakąkolwiek z twoich stron, nie wiedząc nic na twój temat to w bocznym pasku możesz zamieścić link do informacji O mnie/O firmie. Możesz także wprowadzić przewodnik dla nowych użytkowników, najpopularniejsze treści, najpopularniejsze produkty, itd. – wszystko to co wpływa na atrakcyjność witryny twojego biznesu internetowego.
  • Podwyższaj jakość swoich treści. Jeśli zauważysz, że niektóre treści mają wysoki współczynnik odrzuceń lub mają krótki czas odwiedzin strony (co oznacza, że ludzie szybko z niej wychodzą) oznacza to, że nie odpowiadają one oczekiwaniom użytkowników. Przejrzyj treści na swojej stronie cechujące się wysokim wskaźnikiem odrzuceń i krótkim czasem wyświetleń oraz poszukaj sposobu w jaki możesz uczynić je bardziej atrakcyjnymi np. dodając plik wideo – tak, aby utrzymać uwagę odwiedzającego, zachęcając go do dalszego przeglądania witryny.

Na koniec warto dodać, że nawet jeśli nie jesteś w stanie utrzymać odwiedzających na stronie to możesz zrobić wszystko, aby mieć pewność, że powrócą m.in. poprzez umożliwienie im śledzenia cię w mediach społecznościowych, za pomocą newslettera lub innych opcji online. Jeśli opuszczą twoją stronę, ale zostaną fanami na Facebooku lub zaczną cię obserwować na Twitterze to wciąż będziesz miał możliwość ponownie ich przyciągnąć. Natomiast w najgorszym przypadku istnieje możliwość, że opuszczą  stronę i nie będziesz miał tak łatwej szansy na ponowne nawiązanie kontaktu. Zdecydowanie są to kwestie warte przemyślenia, szczególnie jeśli jeszcze nie wprowadziłeś tych funkcji!

Jakich innych rzeczy nauczyliście się z analizy współczynnika konwersji? Udało się wam już odnieść jakieś sukcesy w poprawianiu swoich wyników z użyciem powyższych sugestii? A może macie jakieś własne doświadczenia? Zachęcamy do komentowania.

Wpis powstał w oparciu o pracę Kristi Hines

  • Dzięki za ten pomocny wpis. Mam nadzieję, że korzystając z Piwika będę mógł równie dokładnie przeanalizować swoje strony. Idę sprawdzać 🙂

  • Marcwan

    Jeżeli strona na którą prowadzimy kampanię jest bogata w dużą ilość treści warto dodać do kodu analytics czas po jakim użytkownik ma być zaliczony do „wartościowych użytkowników” a nie do Bounce Rate.

Przeczytaj poprzedni wpis:
Popraw wydajność kampanii reklamowych Google Display Network unikając 5 typowych błędów

Wielu reklamodawców wykorzystuje Sieć Reklamową Google Display Network w swoim zestawie reklam w Internecie. Wielokrotnie pisaliśmy już na temat AdWords’a, czytaliśmy...

Zamknij