Jak największe marki korzystają z reklam na Facebook’u?

Podczas spotkania zorganizowanego na początku 2012r. w Nowym Jorku, kierownictwo marketingowe Facebooka przyglądało się nowym propozycjom produktów reklamowych. Wśród nich znalazły się m.in. generator zasięgu, produkty Premium oraz tzw. reklamy Log Out. Firma poprosiła wówczas marki o zmianę paradygmatu i zastąpienie terminu ‘reklama’ przez ‘historię’. Było to podyktowane tym, że dla Facebooka istotne były terminy dla komunikatów, które wiążą je z marką. Od tego spotkania kilka dużych marek zaczęło eksperymentować z nowymi narzędziami.

Poniżej znajduje się kilka przykładów, czy też historii firm, które dokonały zmian w swoich kampaniach reklamowych.

REKLAMA PREMIUM: TIDE

Marka Tide wchodząca w skład produkującego detergenty koncernu Procter&Gamble, zmieniła w marcu 2012 r. wydarzenie PR-owe w reklamę. Program rozpoczął się, gdy zaczęto stosować markę Tide do czyszczenia chemicznych pozostałości na torze wyścigowym, zaraz po wielkim pożarze w marcu w Nascar. Zasięg programu rozciągnął się na Twittera, PR, wyszukiwarki i oparł się głównie na produktach reklamowych Facebook Premium. Tide wykorzystał format, aby zwrócić uwagę na znaczenie tej marki w całym zdarzeniu. Podobnie jak w przypadku innych reklam Premium, tak i tutaj aktualizacja statusu od razu trafiła do sieci. Było to szczególnie skoncentrowane na zwolennikach marki Tide. Jeśli nasi znajomi albo my sami byliśmy połączeni ze stroną Tide na Facebooku, to mogliśmy od razu zobaczyć wszystko na tablicy.

Początkowo post Tide na Facebooku był linkiem do artykułu o wydarzeniu znajdującym się na portalu ‘Businnes Insider’. Na załączonych zdjęciach ludzie ciągnęli pudełka marki Tide do rozgrywającej się sceny. Tide wykorzystał Premium na Facebooku, aby nagłośnić post. Dodatkowo zwiększył zaangażowanie poprzez poproszenie fanów o komentarze zdjęcia przedstawiającego pracowników sprzątających bałagan.

Facebook wskazał, że reklama Nascar miała o 62% wyższy wskaźnik zaangażowania niż poprzednie reklamy marki, które ruszyły w tym samym czasie. Sam post obejrzało milion osób, więcej niż podwojony zasięg przy zwyczajnych postach Tide (przy blisko 2,8 mln fanach na Facebooku).

REKLAMA PREMIUM I LOG OUT: SUBWAY

 Subway użył reklamy Premium i Log Out na Facebooku, aby zainteresować wszystkich osobą rzecznika prasowego marki – Blake’a Griffina. Sieć kanapkowa opublikowała aktualizację, która zawierała video z zabawnymi scenami z Blake’m na wylogowanym ekranie. Ludzie zareagowali bardzo entuzjastycznie na reklamę i wideo, które miało prawie 500 tys. odtworzeń. W rezultacie, zasięg marki w czasie trwania tygodniowej kampanii wzrósł dziesięciokrotnie.

Wiceprezes i szef marketingu Subway’a – Tony Pace stwierdził, że marka chciała przetestować i nauczyć się podejścia do reklamy na Facebooku oraz skorzystać z okazji, aby zrobić coś zupełnie innego. Według Pace’a historie przyniosły lepsze wyniki, niż się tego spodziewał i były dobrym sposobem nagrodzenia fanów bez jednoczesnego alienowania konsumentów. Reklama typu Log Out sprawdziła się tutaj bardzo dobrze, ponieważ treść była atrakcyjna. Jeśli ludzie wylogowywują się skądś, to prawdopodobnie nie chcą spędzać tam więcej czasu. Chyba, że jest to coś naprawdę interesującego.

GENERATOR ZASIĘGU: BEN & JERRY I DR PEPPER

Unilever, który jest właścicielem marki produkującej lody Ben & Jerry wykorzystał generator zasięgu na Facebooku, aby upewnić się, że wszyscy fani otrzymali najnowsze aktualizacje. Generator zasięgu został zaprojektowany, aby pokazać fanom aktualizacje, których mogliby nie zobaczyć. Według informacji Facebooka z lutego 2012, typowy post na stronie marki dociera do 16% fanów. Z generatorem zasięgu, Ben & Jerry trafił do 98% fanów w okresie dwudziestu ośmiu dni, a marka zdobyła dwa razy więcej zaangażowania.

Inna marka – Dr Pepper, która także jako jedna z pierwszych zastosowała generator zasięgu, osiągnęła dzięki niemu 83% z 8 mln fanów w USA w ciągu dwudziestu ośmiu dni. Przy zastosowaniu tego narzędzia odnotowała także 140% skok w analityce PTAT (‘People Talking About This’) na Facebooku.

OFERTY: EINSTEIN BROS. BAGELS AND CHILI’S

Einstein Bros skorzystał z innego nowego produktu reklamowego Facebooka. Specjalna oferta ‘buy-one-get-one’ obowiązywała od 29 lutego do 4 marca 2012r. Z 690 tyś. fanów marki na Facebooku, 32 tyś. osób zwróciło swoją uwagę na ofertę Einstein Bros, który odnotował znaczący skok w PTAT.

Oferty są kolejnym krokiem po ‘Check-in Deals’, jedynym mobilnym produkcie Facebooka. Dzięki nim klienci mogą wykupić różne promocje i okazje na pulpity komputerów albo telefonów, do momentu kiedy są obecni na stronie marki.

W międzyczasie, inna marka – Chili’s wprowadziła oferty promocyjne, które proponowały bezpłatną przekąskę lub deser przy zakupie dania głównego na trzy dni. Sieć, która posiada 1,9 mln fanów na Facebooku,  zanotowała 433,773 tyś. potwierdzeń zamówienia ofert. Z czego, 20% ze wszystkich pochodziło z Facebooka. Około 30% wykupionych już ofert miało swoje źródło na Facebooku, a  wynik ten był trzy razy wyższy od średniej.

REKLAMA LOG OUT: FORD

 

Koncern Forda spróbował zastosować reklamę Log Out w dniu 20 marca 2012r. Video będące reklamą Mustanga, odnotowało na Facebooku ponad milion odtworzeń i zwiększyło tego dnia wynik PTAT Forda o 180%. Thomais Zaremba (digital marketing manager) nie była pewna, czy ludzie nadal będą oglądać reklamy, nawet po wylogowaniu. Zaskoczyło ją, że takich osób było aż 40 milionów każdego dnia.

 

Powyższe przykłady pokazują, że warto śledzić wszelkie nowinki reklamowe oraz eksperymentować i testować nowe produkty reklamowe. Korzyści, zarówno finansowe jak i promocyjne, mogą być ogromne!