Dlaczego użytkownicy opuszczają twoją stronę internetową? [infografika]

Drukuj Drukuj Wrzesień 4, 2012 Analityka Internetowa

Przyciągniecie potencjalnego klienta jest wystarczająco trudne. Wzbudzenie jego zainteresowania oraz utrzymanie uwagi jest jeszcze trudniejsze. Istotne jest, aby zaprojektować stronę w taki sposób, aby utrzymać na minimalnym poziomie frustrację użytkowników, jednocześnie zatrzymując ich uwagę na dłużej. Poniżej znajduje się kilka przykładów tego, czego nie powinniśmy robić projektując strony internetowe. Infografika powstała w oparciu o dane pochodzące z: econsultancy.combx.businessweek.comusability.gov oraz forrester.com.

1.Zła nawigacja

Nic tak nie frustruje odwiedzającego witrynę, jak trudna do poruszania się po treści strona. Złożona lub niespójna nawigacja, może spowodować, że użytkownicy będą czuć się bezradni, zagubieni lub źli – z pewnością, są to emocje, jakich nie chcesz wzbudzać wśród swoich potencjalnych klientów.

Czego nie robimy:

  • Nie dostarczamy elementów wizualnych, które nie są jasne w zdefiniowaniu gdzie użytkownik znajduje się aktualnie i co powinien zrobić dalej.
  • Nie rozmieszczamy głównych linków nawigacyjnych w różnych miejscach na stronie.
  • Nie ukrywamy głównych linków nawigacyjnych w treści strony.
  • Nie tworzymy linków tekstowych trudnych do zrozumienia. „Inne linki” na ogół są kiepskim wyborem dla linków tekstowych.

Jak temu zaradzić:

  • Nawigacja strony powinna być skonstruowana logicznie, intuicyjnie i powinna być łatwa do zrozumienia.
  • Spróbuj pogrupować elementy nawigacji w centralnym obszarze strony. W przypadku większych witryn, watro dodać mapę strony.

2. Zbyt wiele reklam

Przytłaczając swoich odwiedzających wyskakującymi okienkami, reklamami internetowymi we flashu i tymi, zajmującymi cały obszar strony jedynie doprowadzasz ich do furii.

Czego nie robimy:

  • Zgodnie z ogólną zasadą – reklamy w internecie nie powinny być pierwszą rzeczą jaką widzą odwiedzający stronę.
  • Nie stajemy się natrętni z reklamami w wyskakujących okienkach. Staramy się nie zakrywać treści, które przyciągnęły użytkowników w pierwszej kolejności.
  • Unikamy reklam, które zajmują więcej przestrzeni, niż sama treść na stronie.

Jak temu zaradzić:

  • Uruchomianie reklam internetowych na stronie może być w pełni legalnym sposobem na zarabianie. Jednakże, w celu maksymalizacji wskaźnika retencji (oraz obniżenia współczynnika odrzuceń), powinieneś być bardziej gustowny i dyskretny w swoim podejściu do wyświetlania treści reklamowych.

3. Zła struktura treści

Zła struktura treści może zniszczyć konwersje i wskaźnik retencji. Twoje treści (szczególnie informacje kontaktowe) powinny być łatwe do znalezienia. Szacuje się, że aż 50% sprzedaży nie zostaje zrealizowanych, ponieważ potencjalni klienci nie mogą znaleźć tego, czego poszukiwali.

Czego nie robimy:

  • Nie komplikujemy sprawy poprzez dystrybucje treści na wielu zakładkach kiedy z łatwością mogą być one przekazane za pośrednictwem jednej strony.
  • Nie zapominamy o dodaniu treści wprowadzającej

Jak temu zaradzić:

  • Nie zmuszaj odwiedzających do połowów w celu odnalezieniu treści jakich poszukują.
  • Grupuj podobne treści w jasny i zwięzły sposób.
  • Zastanów się nad wykorzystaniem pogrubienia dla pewnych słów kluczowych, których mogą poszukiwać odwiedzający.

4. Natrętne wykorzystanie audio i wideo

Większość ludzi ceni sobie możliwość dokonania wyboru treści jakie ich absorbują. Posiadanie automatycznie ładującego się audio lub wideo na stronie, może potencjalnie odstraszać odwiedzających.

Czego nie robimy:

  • Unikamy wykorzystania wideo, które strumieniuje się automatycznie wpływając na doświadczenie przeglądających stronę użytkowników.
  • Unikamy głośniej lub nieprzyjemnej muzyki, która gra w tle.

Jak temu zaradzić:

  • Daj użytkownikom możliwość odtworzenia treści audio lub wideo – nie zmuszaj ich do tego. Jeśli decydujesz się na automatyczne odtworzenie, upewnij się, że udostępniłeś także łatwą możliwość jego zatrzymania.
  • Czasami prosty akapit, może łatwo przekazać treść zawartą w wideo. Przetestuj możliwości i sprawdź co najlepiej działa w twoim przypadku.

5. Wymaganie rejestracji

Często zdarza się, że odwiedzający zmuszani są do rejestracji zanim uzyskają dostęp do treści, przez co odczuwają coś podobnego do fizycznej bariery. Bariery takie jak przymusowa rejestracja, mogą ostatecznie spowodować, że użytkownik pójdzie gdziekolwiek indziej, aby odnaleźć to czego poszukuje.

Czego nie robimy:

  • Unikamy nadmiernego wykorzystania wyskakujących okienek, które wymagają od użytkowników rejestracji, zanim uzyskają oni dostęp do treści.

Jak temu zaradzić:

  • Należy unikać stawiania barier pomiędzy tobą, a twoim odwiedzającym.
  • Jeśli odwiedzający musi dokonać rejestracji w celu prowadzenia dalszej interakcji ze stroną, postaraj się pokazać mu chociaż fragment witryny, niech „zasmakuje” tego na co się pisze. Oferuj podgląd lub wersję demo.

6. Nudna treść, nudny wygląd

Nudna strona internetowa, prowadzona bez celu, która nie jest interaktywna nigdy nie zapewni niezapomnianych doświadczeń odwiedzającym.  Dane sugerują, że 40% odwiedzających nie wraca ponownie na witrynę, jeśli wcześniej miała negatywne doświadczenia z nią związane.

Czego nie robimy:

  • Nie tworzymy celowo strony będącej  mieszanką treści, unikając jej bezużyteczności w takim stopniu, na ile jest to możliwe.

Jak temu zaradzić:

  • Minimalistyczne strony internetowe mogą być bardzo skuteczne i piękne o ile zostaną wykonane poprawnie. Zawsze upewniaj się, że twoja strona zawiera niezbędne narzędzia oraz użytkownicy nie mają problemów z odnalezieniem tego, czego potrzebują.
  • Zastanów się nad sposobami zwiększenia interaktywności z odwiedzającymi witrynę. Przykładami dobrych katalizatorów są blogi, fora i szczególne funkcje, które są na bieżąco aktualizowane.

7. Słaba czytelność

Zły wybór typografii, nieadekwatnych kolorów i nadmierna ilość literówek wpływają na słabą czytelność strony – i w ostateczności powodują kiepskie doświadczenie użytkowników.

Czego nie robimy:

  • Nie wykorzystujemy krojów pisma nadmiernie skomplikowanych, z widocznymi pikselami lub o słabym kontraście.
  • Dla większości stron internetowych nie wykorzystujemy nadmiernie jasnych, fluorescencyjnych kolorów, ponieważ mogą rozpraszać i być nieadekwatne.

Jak temu zaradzić:

  • Jeśli pozwala na to budżet, warto zatrudnić designera. Paleta kolorów, kroje pisma i ogólny ton twojej strony może mieć ogromny wpływ na konwersje i utrzymanie klienta.
  • Jeśli nie masz namiarów na dobrego designera, zajrzyj na strony dribbble.com(http://dribbble.com/) i 99designs.com (http://99designs.com/).

8. Brak regularności

Mogło ci się udać odnaleźć właściwą równowagę pomiędzy intencyjnością, designem i konstrukcją treści – to wszystko jest bardzo dobre. Jednak musisz także utrzymywać swoją stronę, tak aby była aktualna i bogata w nowe treści.

Czego nie robimy:

  • Nie zapominamy o regularnej aktualizacji treści.
  • Nie wykorzystujemy banału typu ”strona w budowie”. Użytkownicy dojdą do wyrównania znaczenia „w budowie” z „ta strona jest rzadko aktualizowana, idę dalej”.

Jak temu zaradzić:

  • Utrzymuj treści bieżące i aktualne. To wpłynie nie tylko na wzrost zainteresowania stroną, ale także przyczyni się do zajęcia wyższej pozycji w rankingach wyszukiwarek.
  • Wypróbuj blog na swojej stronie. Blogowanie jest łatwym sposobem utrzymania bieżących treści i przekazania odwiedzającym informacji o nowościach i wydarzeniach.

 

Przeczytaj poprzedni wpis:
Przewodnik po Twitterze dla każdego marketera, część 2

W pierwszej części przewodnika po Twitterze opisaliśmy niezbędne elementy firmowego profilu, metody zdobywania obserwatorów oraz  skuteczne techniki nawiązywania i utrzymywania...

Zamknij