6 kroków w rozwijaniu strategii w mediach społecznościowych

Czerwiec 20, 2012 Marketing Społecznościowy

Coraz częściej firmy zaczynają dostrzegać wartość płynącą z wykorzystania social mediów w marketingu. A to z tego powodu, że coraz więcej jest social media wokół nas. Jednakże, wiele osób ma wątpliwości dotyczące tego, gdzie zacząć i w jaki sposób opracować plan. Za pomocą mediów społecznościowych możemy w nowy sposób zaangażować odbiorców, być dla nich bardziej przystępnymi, rozwijać nowe kontakty oraz utrzymać te, które już posiadamy.

 

 

SPÓJRZMY NA ROZWÓJ STRATEGII SOCIAL MEDIA ZA POMOCĄ 6 KROKÓW: 

 

1. SŁUCHANIE – ZGŁĘBIANIE KONWERSACJI

Posłuchajmy tego, co mówią inni. Co ludzie myślą o nas i o naszej marce? Jaki jest ich punkt widzenia? Kim są kluczowe osoby, które wpływają na innych i z kim powinniśmy współpracować? Jakie są podejmowane tematy? Czy konwersacja jest podgrzewana? Czy ludzie preferują jeden punkt widzenia wśród wielu innych, czy raczej przyjmują kilka różnych?

Powinniśmy określić odbiorców i ustalić, gdzie się znajdują. Dobrym miejscem do rozpoczęcia poszukiwań są blogi. Przydatnym narzędziem, które pomoże nam znaleźć blogi i posty na blogach, na których znajdują się treści związane z naszą niszą, będzie Technorati. Twitter to kolejne miejsce, gdzie możemy uzyskać wgląd do rozmów, które dzieją się w czasie rzeczywistym. Zaawansowane wyszukiwanie na Twitterze pozwala oddzielić od siebie poszczególne rozmowy i je monitorować.

Kiedy już zidentyfikujemy, gdzie znajdują się nasi odbiorcy, to powinniśmy skupić się na tym, co mówią. Jakie są ich problemy, opinie i potrzeby? Jak te informacje mają się do naszej oferty? Zrozumienie tego pomoże nam ustalić, w jaki sposób najlepiej przyczynić się do rozmowy i ją zoptymalizować.

Następnie, powinniśmy dowiedzieć się, kto prowadzi rozmowę lub kto wywiera znaczący wpływ na rozmowę. Są to wpływowe osoby, gdyż posiadają szacunek, autorytet czy też doświadczenie w kształtowaniu opinii ludzi. Dobrym przykładem jest Lance Armstrong. Jeśli popiera jakiś sprzęt czy akcesoria rowerowe, to możemy być pewni, że ludzie, którzy interesują się kolarstwem sprawdzą to. Dlatego też, powinniśmy znaleźć osoby, które wpływają na naszą branżę lub nisze i słuchać, o czym mówią. Jednym ze źródeł, z którego możemy skorzystać, aby znaleźć takie osoby jest WeFollow, który dzieli je na kategorie i wyświetla je według liczby zwolenników.

2. IDENTYFIKOWANIE CELÓW I ZADAŃ

Po zrobieniu pierwszego kroku powinniśmy być już w lepszej pozycji do ustalenia swoich celów. Szczególnie po tym, jak „wysłuchaliśmy” naszych odbiorców. Niektóre cele mogą prowadzić do kierowania określonej ilości ruchu do naszej strony internetowej. Niektóre mogą zakładać zwiększenie liczby zwolenników o 15% w ciągu sześciu miesięcy. Możemy też po prostu chcieć rozszerzyć obecność marki na portalach społecznościowych.

Zawsze jednak powinniśmy brać pod uwagę nie tylko cele naszej firmy, ale także cele naszych odbiorców. Jakie są ich potrzeby i pragnienia? Jeśli nasza oferta będzie wartościowa, to otrzymamy o wiele więcej z marketingu społecznościowego. Wielu ludzi przez cały czas po prostu promuje siebie, mając nadzieję, że przyciągnie nowych klientów czy ruch na swoją stronę. Taka metoda jest jednak nieskuteczna w przypadku social media.

Jeśli dostarczyliśmy innym coś wartościowego, to zasłużyliśmy na prawo do reklamowania siebie. Należy zachować przy tym odpowiednie proporcje. Rozsądne będzie przeznaczenie 90% swojego czasu na dostarczanie cennych treści i 10% na promowanie siebie. Dzięki wartościowej zawartości strony zbudujemy większe zaufanie naszych zwolenników i poszerzymy wpływy.

3. OPRACOWANIE PLANU I HARMONOGRAMU TREŚCI

Kolejnym krokiem jest nakreślenie naszego podejścia do dostarczania treści odbiorcom. Czy wykorzystamy osoby wpływowe? Czy zapewnimy bezpłatne materiały i próbki? W jaki sposób zostaną dostarczone? Możemy posiadać produkty, które są przyjazne dla środowiska. Czy zatem będziemy prowadzić i moderować rozmowy na temat ochrony środowiska? Istnieje wiele twórczych sposobów podejścia do grupy docelowej. Pamiętajmy o innowacyjności.

Następną kwestią jest opracowanie harmonogramu, najlepiej na 12 miesięcy z góry. Jest on potrzebny w celu identyfikacji wydarzeń, promocji czy wprowadzenia produktu, którego jesteśmy świadomi. Konieczne jest opracowanie pomysłów na treść, którą chcemy uzupełnić nasze wydarzenia. Jest to podobne do sporządzania media planu, gdzie czasowo rozkłada się działania. Dziki temu wszystko jest spójne i przydatne w innych firmowych wydarzeniach oraz pomocne dla klientów, którzy w nich uczestniczą. Posługując się takim schematem odkryjemy, że zarządzanie tworzeniem treści jest o wiele łatwiejsze. Pozwoli nam to także na planowanie.

 

 

Aby dostarczyć nasze treści powinniśmy skorzystać z platform społecznościowych. Czy Facebook jest dla nas odpowiednim miejscem? Czy może powinniśmy połączyć Facebooka, Twittera i Linkedln? Jeśli tak, musimy opracować plan dla każdego miejsca i określić, w jaki sposób będziemy konsekwentnie używać poszczególnych narzędzi, aby osiągnąć swoje cele. No pewno powinniśmy na początku unikać zbyt wielu miejsc na raz. Warto rozpocząć od jednej, dwóch stron i rozwijać je do momentu, kiedy staną się stabilne. Dopiero potem możemy przejść do kolejnej strony social media.

4. WYPRACOWANIE ZAWARTOŚCI STRONY

Następny krok skupia się na wypracowaniu zawartości na stronę internetową, które to określiliśmy w naszym harmonogramie. Dzięki niemu będziemy wiedzieli, od czego rozpocząć budowanie treści. Szczególnie ważne jest tutaj, aby zrozumieć swoją markę i odbiorców. W opracowywaniu treści naszej strony powinniśmy wykazać się dużą kreatywnością i większość tego, co przekazujemy poprzez kanały social media powinno być spójne z marką.

Istotną kwestią jest optymalizacja treści ze słowami kluczowymi dla naszego targetu. Dzięki raportowi słów kluczowych dla poszczególnych kategorii odbiorców wypracujemy odpowiednią treść, która będzie zsynchronizowana z grupą docelową. Ta treść może przyjąć różne formy.

Poniżej znajduje się kilka pomysłów:

  • Promocje z ofertami dla uczestników – okazje dnia
  • Wskazówki lub „w jaki sposób … ?”
  • Mało znane fakty lub sentencje
  • Oficjalne dokumenty
  • Aktualne, istotne statystyki
  • Pytania do społeczności – ankieta i udostępnione wyniki
  • Zaproszeni autorzy
  • Listy Top 10
  • Case study
  • Przewodniki, które pomagają w edukacji
  • Wywiady
  • Imprezy na żywo
  • Aktualności
  • Opinie
  • Zdjęcia
  • Prezenty

5. ZAANGAŻOWANIE – WPROWADZENIE PLANU W ŻYCIE

Uzbrojeni we właściwe cele, solidny harmonogram i dobre strony social media, jesteśmy gotowi  do wypełnienia ich zawartością treściową. Ważne jest tu zaangażowanie w konwersacje i wyrażenie swojego punktu widzenia. Pamiętajmy przy tym, że jesteśmy częścią składową czegoś większego, a także, że powinniśmy trzymać się naszego harmonogramu. Musimy zawsze mieć odpowiednie środki pod ręką, aby reagować na komentarze i cały czas podtrzymywać rozmowę. Budowanie zaangażowania nie należy do typu scenariusza „jeśli coś stworzę, to inni przyjdą do mnie”. Sami musimy ciągle dbać o to, aby tak było.

6. MIERZENIE SUKCESU

Jak wiadomo, pomiar skuteczności działań marketingowych jest koniecznością w każdej strategii marketingowej danej firmy. W przypadku marketingu społecznościowego nie tak łatwo jest zmierzyć sukces, jak przy innych kanałach internetowych. Niemniej jednak, da się to zrobić. Jeśli zidentyfikujemy wskaźniki sukcesu (krok 2), to będziemy mieli przewagę nad konkurencją.

W zależności od naszych wskaźników sukcesu, możemy spojrzeć na odbiór naszej treści. Kto czyta zawartość naszej strony internetowej? Jak pojawiły się konkretne osoby na naszej witrynie? Możemy też sprawdzić jak dużo lub mało osób wspierało naszą stronę i ilu odwiedzających reagowało na zamieszczane treści.

W procesie pomiarowym warto uwzględnić kilka zmiennych:

  • Wskaźnik SOV (Share of voice)- udział w nagłośnieniu
  • Znajomość
  • Zaangażowanie
  • Wpływ
  • Popularność

Podsumowując, posiadanie silnej strategii social media może przyczynić się do sukcesu naszej kampanii. Jeśli właściwie ją zorganizujemy i dopracujemy, będziemy postrzegani jako prawdziwy gracze w przestrzeni social media. Pamiętajmy o sześciu krokach, które nam to ułatwią, a więc: SŁUCHANIE, CELE I ZADANIA, OPRACOWANIE PLANU, USTALENIE TREŚCI, ZAANGAŻOWANIE oraz POMIAR.