6 danych na Facebook’u, które powinien mierzyć marketer

Drukuj Drukuj Październik 8, 2013 Analityka Internetowa Narzędzia

śledzenie

Czy śledzisz swój Facebook’owy marketing?

Czy czujesz się zagubiony gdy patrzysz na statystyki swojej strony?

Cóż, nie jesteś sam. Dane z Facebook’a mogą być przytłaczające i wciąż jego terminologia może być niezrozumiała dla wielu z nas.

Jako marketer wiesz, że to co może być zmierzone może być zarządzane (i poprawione). Tak więc nawet jeśli brzmi to skomplikowanie musisz mierzyć działania swojej strony Facebook’owej.

Jakie statystyki powinieneś tam mierzyć?

Po pierwsze, będziesz chciał się skupić na danych metrycznych posta. Są to jedyne odpowiednie wskaźniki mówiące o tym jak radzi sobie twoja treść. Pozostałe dane mogą być mylące. Jest to bardzo trudne by oszukać dane metryczne dla indywidualnego postu.

Oto 6 danych metrycznych, które musisz śledzić aby zrozumieć działanie swojego fanpage’a. Wyjaśniamy również dlaczego ich potrzebujesz i gdzie je znaleźć.

1. Zasięg fanów

Zasięg fanów to liczba fanów twojej strony, którzy widzieli jakikolwiek post. To zasięg organiczny, co oznacza, że rejestruje tylko wyświetlenia bezpośrednie, a nie przez akcję przyjaciela fana (jak Lubię to!, udostępnienie czy komentarz). Takie wyświetlenia obejmowane są w wyświetleniach wirusowych.

Gdzie można znaleźć dane na temat twojego zasięgu fanów

Ta dana nie jest dostępna w interfejsie statystyk Facebook’a. Jest dostępna tylko w pliku Excel, który można pobrać ze strony.

dane

dane1

Znajdziesz to w kolumnie „Życiowy zasięg postu wśród tych, którzy lubią twoją stronę”. Nie jest to tak przyjazne użytkownikowi jak interfejs www, ale jest to na tyle ważne aby poświęcić trochę czasu na pobieranie tych informacji.

dane3

Dlaczego dane o zasięgu wśród fanów są ważne by je znać

Najprawdopodobniej najważniejszą daną jest zasięg fanów na post. To wręcz wskaźnik kluczowy. Pozwala ci mierzyć atrakcyjność treści według twoich odbiorców oraz docenić jakość twoich odbiorców.

Publiczność znaleziona w przyciągającym wzrok konkursie (albo gorzej, kupiona od wątpliwej strony sprzedającej fanów) szybko ukryje twoje posty na swoim newsfeed’zie. Jeśli aktywnie się nie wypiszą, ich brak zainteresowania (a więc odłączenie) spowoduje, że według działającej za kulisami funkcji Facebook EdgeRank będą skutecznie wypisani z twoich postów.

Zasięg fanów jest kluczowym wskaźnikiem zdrowia Facebook’owej strony. Im wyższa jest jakość twoich odbiorców i bardziej interesująca treść, tym do większej liczby fanów (i potencjalnych fanów) dotrzesz.

2. Zasięg organiczny

Zasięg organiczny to liczba ludzi, fanów i nie-fanów, którzy widzieli dany post. Tak jak zasięg fanów, zasięg organiczny rejestruje tylko wyświetlenia bezpośrednie, nie te spowodowane akcją przyjaciela fana.

Prawdziwą różnicą pomiędzy tymi dwiema danymi jest to, że zasięg organiczny zawiera w sobie wyświetlenia ludzi, którzy nie są fanami strony, ale mają bezpośredni dostęp do twojej strony albo widzą jej zawartość w widgecie (np. pudełko Lubię to! na twojej stronie lub blogu).

Gdzie znaleźć dane dotyczące zasięgu organicznego

Organiczny zasięg jest łatwiejszy do znalezienia, ponieważ znajduje się w interfejsie twojej strony.

Idź do swojego Podglądu, zjedź w dół listy postów, kliknij w zasięg każdego posta i umieść swoją myszkę na wykresie „Organiczny” i zobacz wszystkie liczby.

Będąc zalogowanym na swojej stronie te dane możesz zobaczyć również pod każdym postem.

zasięg organiczny

Jeśli nie ściągnąłeś pliku Excel aby uzyskać dane na temat swojego zasięgu fanów, możesz zamiast tego sprawdzić swój zasięg organiczny. Pamiętaj jednak, że może on się trochę różnić od zasięgu fanów.

Przykład poniżej pokazuje różnicę pomiędzy dwiema stronami podczas porównania wyników tych dwóch danych.

zasięg organiczny2

Jak widzisz, twój zasięg organiczny może nie być dokładnym odbiciem zasięgu twoich fanów. Tak więc, zanim zaczniesz polegać na zasięgu organicznym zamiast na zasięgu fanów, sprawdź czy w przypadku twojej strony jest duża różnica pomiędzy tymi danymi.

Dlaczego powinieneś znać swój zasięg organiczny

Zasięg organiczny może zastąpić zasięg fanów, ale tylko wtedy gdy średnia różnica pomiędzy zasięgiem fanów, a organicznym nie jest zbyt wysoka wśród twojej publiczności.

Dane dotyczące twojego zasięgu organicznego może pomóc ci w zidentyfikowaniu sposobów na poprawę zwiększenia widoczności twojej treści wśród publiczności organicznej. Przykładowo, gdy zasięg organiczny jest bardzo podobny do zasięgu fanów, zazwyczaj oznacza to, że ludzie nie mogą być narażeni na twoją treść jeśli nie są jeszcze twoimi fanami.

Może to być wynikiem braku właściwej komunikacji o twoim fanpage’u w innych kanałach marketingowych. Jeśli masz stronę internetową, bloga i newsletter i istnieje niewielka różnica pomiędzy zasięgiem organicznym i zasięgiem fanów, prawdopodobnie oznacza to, że twoja treść nie przyciąga nowych nie-fanów.

Jeśli tak jest w twoim przypadku, spróbuj lepiej promować swój fanpage w innych kanałach i powinieneś zobaczyć, że twój zasięg organiczny rośnie.

3. Zaangażowanie

Według Facebook’a, w odniesieniu do wskaźnika poziomu postu, zaangażowanie to liczba osób, którzy gdziekolwiek kliknęli w twój post.

Obejmuje to polubienia, komentowanie i udostępnianie i ludzie, którzy obejrzeli twoje wideo lub kliknęli na twój link i zdjęcia. Zawiera to także ludzi, którzy kliknęli na imię komentującego, tego który polubił komentarz, kliknął w nazwę twojej strony czy nawet dał negatywną opinię przez zgłoszenie twojego posta.

Zaangażowani użytkownicy to ludzie, którzy kliknęli zawartość z dowolnego miejsca.

To najważniejsza dana metryczna, zaraz po danych dotyczących zasięgu. Zasięg mówi ci jak dużo ludzi potencjalnie widziało twoją treść, a zaangażowanie to liczba osób, którzy weszli z nią w interakcję.

Gdzie znaleźć dane dotyczące zaangażowania

Aby zobaczyć takie dane dotyczące każdego posta, idź do swojego Podglądu, tam gdzie przeglądałeś dane o zasięgu organicznym. Dane, których szukasz znajdują się w kolumnie „Zaangażowani użytkownicy”.

zaangażowani użytkownicy

Dlaczego dane o zaangażowaniu są ważne

Zaangażowanie to prawdopodobnie druga najważniejsza dana, na której trzeba się skupić jeśli poważnie myślisz o mierzeniu wydajności swojej strony.

Nie wystarczy, że twoje aktualizacje będą wyświetlane przez dużą liczbę ludzi. Musisz upewnić się, że treść którą oferujesz swojej publiczności wywołuje jakieś zainteresowanie. A tylko zaangażowanie jest mierzalną oznaką zainteresowania.

Gdy mierzysz zaangażowanie nie skupiaj się na surowych liczbach, które widzisz w swoim Podglądzie. Jedyną drogą dla zrozumienia tej danej i porównanie postów jest spojrzenie na liczbę zaangażowanych użytkowników i liczbę osób, do których dotarł post.

Jedynym sposobem na porównanie zaangażowania postu z innym postem jest stworzenie procentu. Daje ci to liczbę, której możesz użyć jako punktu odniesienia wydajności każdego z twoich postów.

wzór

Ten wzór pomoże ci zrozumieć twoje wyniki. Jeśli opierasz się wyłącznie na liczbie zaangażowanych użytkowników, nigdy nie będziesz wiedział czy duże zaangażowanie w danym poście jest wynikiem jakości treści, czy był on po prostu pokazany większej liczbie osób.

Daje ci to odsetek pokazujący, który bierze pod uwagę ekspozycję postu i pozwala na porównanie między postami.

posty

4. Ludzie, którzy o tym mówią (Storytellers)

Dane „Ludzie, którzy o tym mówią” w podglądzie Facebook’a odnosi się czasami do „Storytellers” (Gawędziarzy, Opowiadaczy Historii). To jedna z danych Facebook’a, którą rozumie niewiele osób.

Oto co musisz wiedzieć. To jedna z części związanych z zaangażowaniem. Tak więc, liczba ludzi, którzy „o tym mówią” zawiera się w liczbie osób, którzy są zaangażowani w dany post.

Ta dana mierzy tylko 3 typy akcji: polubienia, komentarze i udostępnienia.

Różnicą między danymi o ludziach, którzy o tym mówią, a tymi którzy są zaangażowani, jest to że zwraca uwagę na liczbę fanów, którzy zrobili coś by pokazać swoje zaangażowanie swoim znajomym.

Gdzie znaleźć dane o „ludziach, którzy o tym mówią”

Ponownie idź do interfejsu Podgląd gdzie znalazłeś statystyki o zasięgu organicznym i zaangażowaniu i spójrz w kolumnę „Mówią o tym”. Proste.

mówiący o tym

Dlaczego dane „o tych, którzy o tym mówią” są ważne

To wirusowa dana metryczna. Prawdopodobnie jedną z twoich motywacji do stworzenia strony na Facebook’u było połączenie się z przyjaciółmi twoich fanów za darmo! Ta dana jest najlepszą do mierzenia tego jak dużo ludzi chce dzielić się informacjami o tobie z innymi ludźmi.

Pamiętaj, że kiedy użytkownik ludzi, komentuje lub udostępnia post na twojej stronie, Facebook może zdecydować o opublikowaniu tego działania i pokazaniu go jego przyjaciołom. Może, ponieważ Facebook ogranicza zasięg takich historii.

Tak więc, nie oczekuj zbyt wiele od tych danych. Choć Facebook wciąż jest najlepszym miejscem do rozprzestrzeniania wirusowych informacji jest inaczej niż było kiedyś. Kiedyś często widziałeś takie informacje w swoim newsfeed’zie. Teraz szanse na to są mniejsze.

5. Współczynnik klikalności

Oto dana, z którą powinieneś być zaznajomiony! Współczynnik klikalności (CTR) jest w sieci już od lat. Jest używany do pomiaru skuteczności e-mail marketingu, banerów reklamowych, reklam w wyszukiwarkach jak kampanie AdWords lub jakości strony docelowej.

Dobrą wiadomością jest to, że na Facebook’u oznacza to samo. CTR podaje ci liczbę osób, którzy kliknęli w link w twojej treści, obejrzeli twoje wideo lub wyświetlili większą wersję twojego zdjęcia.

Gdzie znaleźć dane na temat CTR

Przejdź do interfejsu Podglądu, kliknij w liczbę Zaangażowanych Użytkowników i znajdziesz tam liczbę użytkowników, którzy kliknęli w twoją treść.

Jeśli treść jest linkiem będzie nazywać się „Kliknięcia w link”, jeśli to wideo będzie to „Wyświetlenia wideo”, jeśli to zdjęcie będzie nazywało się „Widok zdjęć”. Całkiem proste.

ctr

Dlaczego CTR jest takie ważne

Miło jest wiedzieć ile osób potencjalnie widziało twoją treść (zasięg), a jeszcze milej jest wiedzieć jak wiele z nich było zainteresowanych do tego stopnia by wejść z nią w interakcję (zaangażowani użytkownicy).

Najważniejsze jest jednak to aby wiedzieć jak wiele osób jest zainteresowanych na tyle by zwrócić uwagę na twoją treść (obejrzy wideo, zdjęcia czy sprawdzi link).

CTR to podstawa lejka jakości treści. Zwróć na to uwagę.

6. Negatywna informacja zwrotna

Negatywna informacja zwrotna to „negatywna” akcja podjęta przez fana, związana z częścią twojej treści. Może to być ukrycie konkretnego postu, ukrycie przyszłych postów z twojej strony, „odlubienie” twojej strony, czy nawet zgłoszenie jako spam.

Mówiąc wprost, negatywna informacja zwrotna to liczba użytkowników, którzy naprawdę nie lubią twojej treści lub fakt, że pojawił się w ich newsfeed’zie.

Gdzie znaleźć dane na temat negatywnej opinii zwrotnej

Przejdź do interfejsu Podglądu, kliknij w liczbę Zaangażowanych Użytkowników i znajdziesz tam liczbę osób, którzy odpowiedzieli negatywnie.

feedback

Nie zobaczysz tutaj podziału negatywnych interakcji na poszczególne treści. Jeśli chcesz to zobaczyć musisz pobrać plik Excel.

Dlaczego informacje o negatywnych feedback’u są takie ważne

Od września 2012, Facebook przywiązuje większą uwagę do danych związanych z negatywnymi informacjami zwrotnymi. Posty o dużej liczbie negatywnego sprzężenia zwrotnego będzie o wiele mniej widoczny w EdgeRank i strony ze średnim negatywnym feedback’iem, który pozostaje wysoki będą miały mniejszy i mniejszy zasięg.

Oczywiście, jeśli chcesz mieć korzyści z marketingu na Facebook’u musisz trzymać liczbę negatywnego feedback’u na tak niskim poziomie jak to tylko możliwe.

Tak jak w przypadku danych dotyczących zaangażowania (zaangażowani użytkownicy, ludzie mówiący o twojej stronie, polubienia itd.), kiedy mierzysz negatywną informację zwrotną, nie koncentruj się na liczbie, którą widzisz w swoim Podglądzie.

Jedynym sposobem aby naprawdę zrozumieć tą daną i je porównać jest stworzenie danych procentowych w liczbie ludzi, którzy dali negatywne opinie i liczbę zasięgu dla danego postu.

Skończysz z procentem, który będzie miał sens, ponieważ bierze to pod uwagę ekspozycję postu i pozwala ci na porównanie wyników z różnych postów.

W przykładzie poniżej negatywne opinie zwrotne wyrażone procentowo wynoszą średnio 0,1 %, ale niektóre strony mają go na poziomie tak wysokim jak 0,7 %!

insights 

Użyj tych 6 danych do poprawy swojego marketingu na Facebook’u

Mierzenie wydajności swojej strony na Facebook’u może wydawać się trudne jeśli musisz robić to ręcznie w interfejsie lub pobranego do Excela pliku. I możesz uznać to za użyteczne by zacząć rozumieć skąd pochodzą te dane i co oznaczają.

Ale po zapoznaniu się z tymi danymi możesz zacząć używać innych narzędzi, takich jak Page Analyzer czy Simply Measured (istnieją darmowe wersje).

Możesz też zdecydować się na zainwestowanie w płatne narzędzia takie jak Quintly, Pagelever, PostAcumen czy Wisemetrics.

  • Łukasz

    Ale źródło skąd wzięło się artykuł i przetłumaczyło wypadałoby podać…

  • Marcin Gugala

    Po piersze brakuje oryginalnego nazewnictwa opisywanych wskażników bo zwykle są nazwane po angielsku. Po drugie – kto to jest „przyjaciel fana”? Ja nie kumam tego /

Przeczytaj poprzedni wpis:
Tworzenie strony docelowej krok po kroku

Artykuł opisuje procesy pisania i projektowania strony docelowej (strona sprzedażowa ConvertKit). Zamieszczono kilka wersji strony, które zostały ocenione pod kątem...

Zamknij