12 punktów o których trzeba pamiętać tworząć strony landingowe dla urządzeń mobilnych

Luty 1, 2013 Urządzenia Mobilne

disneyKto mógł wiedzieć, że Disney (Walt, nie korporacja) przewidzi rzeczy, które mają nadejść?

Wizjoner, tak. Impresario, oczywiście. Ale kto spodziewał się, że ckliwa piosenka „It’s a Small World”, którą słyszymy w trakcie przejażdżki gondolą w Disneylandzie, będzie siedziała w naszej głowie jeszcze przez wiele godzin i stanie się zapowiedzią przyszłości marketingu?

 

Dla marketerów cyfrowych, szanse rozwoju są ograniczone do kurczącej się przestrzeni o wielkość 2-3 cale (ekran smartphona). Zmniejsza się również czas dotarcia do klientów: 75% osób wyszukujących online podejmuje działanie w ciągu kilku godzin, a 36% robi to natychmiast.

Oczywiście, rynek urządzeń typu tablet rośnie bardzo szybko. Najnowsze dane pokazują, że w użyciu jest ponad 6 mld smartphonów na całym świecie, co ilościowo wskazuje na około 90% użytkowników wśród ludności świata. Niezależnie od tego, w jakie prognozy wierzymy, momentem, w którym mobilny dostęp do sieci przekroczy dostęp przewodowy będzie rok 2014 lub 2015, a to już niebawem.

Tak więc, każdy marketer zdobywając nowych klientów w inbound marketingu, musi zoptymalizować strony landingowe dla marketingu mobilnego. Chyba nikt z nas nie chce stracić szansy na generowanie nowych leadów wśród naszych mobilnych odbiorców, których z każdym dniem jest coraz więcej. Dlatego, warto przeczytać ten artykuł, który przedstawia najlepsze praktyki optymalizacji stron landingowych dla urządzeń mobilnych. Poniższa lista nie pozwoli nam stracić przemieszczających się odbiorców!

 

12 rzeczy do zapamiętania przy tworzeniu zoptymalizowanej pod kątem mobilności strony landingowej:

1# Widoczność

Flash, zdjęcia w formacie PNG-24 oraz szereg wtyczek może zrobić wiele, aby nasze treści były niedostępne na wielu urządzeniach mobilnych. Dlatego, należy korzystać z alternatywnych sposobów, aby nasza treść wyświetliła się na ekranie (np: HTML5, JPG, iQuery). Dzięki nim, urządzenia mobilne mogą łatwiej renderować nasze treści. Jeśli nikt nie będzie mógł zobaczyć zawartości naszej strony landingowej, to nie będziemy mogli spodziewać się zbyt wielu konwersji.

 

2# Skalowanie rozmiaru

Wykorzystując czuły dizajn strony możemy ustalić, jaki rodzaj klientów (użytkowników urządzeń mobilnych) przegląda naszą stronę landingową. Jeśli uzyskamy tą informacje, będziemy mogli odpowiednio przeskalować dla nich zawartość strony. Nie zapominajmy o zaprogramowaniu strony umożliwiającej pełne ładowanie treści i odpowiednie skalowanie.

 

3# Zwięzłość

Każde słowo musi mieć znaczenie, musi przyczyniać się i wpływać na mobilność strony landingowej. Nie tylko ekrany są zbyt małe dla nieistotnych słów. Także czytelnicy mobilni mają znacznie mniejszą koncentrację niż czytelnicy korzystający z komputerów.

 

4# Dostępność

Dodanie możliwości „clik-to-call”, czyli przycisku który połączy z nami użytkownika mobilnej strony landingowej, co pomoże nam w mobilnych konwersjach. Pamiętajmy o dodaniu ikony z telefonem, tekstu wezwania do działania (np: „zadzwoń teraz”), podkreśleniu współgrającym kolorem linka oraz zaoferowaniu czegoś użytecznego w zamian za połączenie (np: dodatkowa gwarancja lub zniżka).

 

5# Klikalność

Ważne jest, aby elementy na naszej stronie landingowej, których potrzebuje użytkownik, były łatwe do kliknięcia. W przypadku większości urządzeń oznacza to, że obszar klikania powinien zajmować gdzieś pomiędzy 38×38 pikseli do 44×44 pikseli. Powinniśmy upewnić się, że istnieje pewien margines (przestrzeń) pomiędzy klikalnymi linkami. Chodzi o to, aby uniknąć niechcianych kliknięć. Można wykorzystać także wtyczki dotykowe (np: Flexslider, Photoswipe).

 

6# Wąska strona

Zawartość strony powinna skupiać się w pojedynczej kolumnie. Natomiast, nasze wezwanie do działania  powinniśmy umieścić powyżej fałdy strony. W przypadku smartphonów jest to pierwsze 100 pikseli. Jeśli nasze Call-To-Action nie pasuje w górnej części strony, można umieścić tam zwiastun, tj. „przewiń w dół, aby zobaczyć ofertę specjalną”.

 

7# Myślenie lokalne

Smartphony i inne urządzenia mobilne sygnalizują, że ich właściciele są w ruchu, ale nie znaczy to, że nie wiemy, gdzie się znajdują. W rzeczywistości jest wręcz przeciwnie. Nawet najszersze systemy geotrackingu, lokalizują użytkowników z dokładnością do 8-30 kilometrów od miejsca, w którym się znajdują. Warto wykorzystać te informacje i uczynić naszą stronę landingową bardziej istotną dla klientów. Można dołączyć link do najbliższych outletów i nazwać go „Sklepy w pobliżu Poznania”, dostosować nagłówki z nazwą miasta lub kodem pocztowym i polem do wybrania lokalizacji, aby ułatwić użytkownikom przejście do przycisku „kup teraz”.

 

8# Proste formularze

Aby formularze prawidłowo wykonały swoje zadanie, powinny być zredukowane do absolutnego minimum. Im prostsze formularze i mniej pól, tym lepiej. Zazwyczaj, dłuższe formy prowadzą do niższych współczynników konwersji. A w przypadku urządzeń mobilnych, jest to wyjątkowo prawdziwa tendencja. Niektóre dane szacunkowe mówią nawet o 50% niższej konwersji. Jeśli nie udaje nam się zmieścić wszystkiego, czego potrzebujemy na jednej stronie, możemy podzielić formularz na dwie strony, aby wyglądał na mniej skomplikowany.

 

9# Szybkość

Dane znajdujące się na naszych stronach mobilnych powinny być „lekkie” i mieć pojemność poniżej 20KB. Dzięki temu, nasze strony będą je ładowały w ciągu 5 sekund lub nawet szybciej.

 

10# Przejście do meritum

Im mniej czynności użytkownik będzie musiał podjąć, aby otrzymać nagrodę, tym lepiej. Jeśli ograniczymy te działania do trzech albo czterech, to bez wątpienia poprawimy współczynniki konwersji. Każde działanie użytkownika powinno być nie tylko łatwe do wypełnienia, atrakcyjne, ale także przynoszące go o jeden krok bliżej do zakończenia realizacji.

 

11# Czytelność

Nie poświęcajmy rozmiaru na rzecz zawartości. Treść, która jest zbyt mała, aby użytkownicy mogli ją przeczytać, trudno nazwać w ogóle treścią. Natomiast, konieczność powiększania, aby przeczytać zawartość strony jest tylko dodatkowym i niepotrzebnym działaniem dla użytkownika, które może stać się jednym z powodów zakończenia konwersji.

 

12# Testowanie

Nie ufajmy temu, że jeśli coś działa na ekranie stacjonarnym, to będzie także działało na mobilnej stronie landingowej. Jest to zupełnie inna „gra”, z innym zestawem reguł.

Najważniejsze jest, aby większość mobilnych stron landingowych dążyła do końcowego celu, który chcemy osiągnąć. Do czego zmierzają nasze wysiłki? Nie jesteśmy w stanie umieścić na smartphonie tego, co znajduje się na komputerze stacjonarnym/ laptopie/ tablecie. Zadajmy więc sobie pytanie, jakie jest główny cel wokół, którego powinniśmy się skupić. Biorąc pod uwagę skuteczność działań mobilnych, należy pamiętać o prostocie, użyteczności i wydajności. Nasze strony powinny być szybkie, a ich zawartość o wysokiej jakości. Dzięki temu, użytkownicy łatwo i szybko otrzymają to, czego potrzebują.

 

Co jeszcze może pomóc podnieść konwersję mobilnych odbiorców strony landingowej?